OPTIMISTEN IN HOFVIJVER

Den Haag telt af voor finish Volvo Ocean Race

DEN HAAG- Vandaag is het nog exact 100 dagen tot de finish van de Volvo Ocean Race in Scheveningen. In aanloop naar dit zeilfeest organiseert de gemeente Den Haag samen met het Watersportverbond ’Optimist on Tour’.

Op 16 maart vindt Optimist on Tour plaats op een unieke locatie. Namelijk in de achtertuin van onze premier Mark Rutte: de Hofvijver in Den Haag. Optimist on Tour is een landelijk rondreizend watersportevenement waar kinderen kosteloos kunnen kennismaken met verschillende watersporten. Van 9:00 tot 17:30 komen verschillende schoolklassen en BSO-groepen langs bij de Hofvijver. De kinderen krijgen hier een zeilles en kunnen proefjes doen in het waterlaboratorium. Ter voorbereiding komt er een instructeur langs in de klas voor een korte theorieles. Op deze manier leren de kinderen alvast alles over de onderdelen van een Optimist, knopen leggen, de wind en het water. Ook leren de leerlingen alles over ‘schoon water’.
Logisch
“Met 11 kilometer kust en de haven van Scheveningen hoort zeilen bij Den Haag. Het is daarom logisch dat kinderen in Den Haag naast rekenen, lezen en schrijven ook iets te leren over de wind en het water. Optimist on Tour doet dat. Misschien juichen we over 10 jaar wel voor een zeilkampioen die vandaag voor het eerst in een Optimist het water op gaat,” aldus wethouder Karsten Klein.
Meerdere locaties
De Hofvijver is niet de enige locatie waar Optimist on Tour in aanloop naar de finish van de Volvo Ocean Race zal aanmeren. Optimist on Tour komt langs in Den Haag op:

16 en 17 maart - Hofvijver
18, 19 en 20 april - Laak*
14, 15 en 16 juni - Vlaggetjesdag*
16 en 17 juni - Stadsspelen*
24 juni t/m 1 juli - Finish Volvo Ocean Race
    * Data onder voorbehoud

Optimist on Tour
Doel van de Optimist on Tour is een nieuwe generatie op een laagdrempelige manier enthousiast te maken voor de watersport. Sinds de start van Optimist on Tour in 2014 hebben meer dan 50.000 kinderen kennis gemaakt met de watersport. Kinderen die na de Optimist on Tour verder willen met zeilen, kunnen via het Watersportverbond een leerzaam en leuk werkboek opvragen en een proefles volgen bij een watersportvereniging- of vaarschool in de buurt. Circa 13% van de kinderen die deelnemen aan Optimist on Tour stromen door naar een zeilschool of watersportvereniging.

Optimist Optimist
3674815_1_org 3674815_1_org