AKZO AAN DE LEIDING...BRUNEL SCHEURT ZEIL

Vloot in voorbereiding op harde wind

ITAJAI- Het Nederlandse team AkzoNobel leidt de Volvo Ocean Race-vloot in de zevende etappe van Auckland naar Itajaí, Brazilië. Team Brunel heeft opnieuw tegenslag gehad met een gescheurd zeil.

AkzoNobel nam gisteren de leiding over van Vestas 11th Hour racing, dat terugviel naar de vierde plek. De Nederlandse Volvo Ocean 65 vaart iets noordelijker dan de achtervolgende groep, die pal tegen de grens van de Ice Exclusion Zone aan zeilt. Voor dit deel van de etappe bevindt deze zone zich net zuidelijk van de 53-graden zuiderbreedte. “We zitten zo ver zuidelijk als we mogen”, schreef Tienpont. “We cruisen langs de ijsgrens zo snel mogelijk richting het oosten. Het water is net zo koud als op een herfstdag in Nederland, maar dan wel met zon zoals op de Middellandse Zee. Het zijn geweldige zeilomstandigheden. Martine [Grael] is minder blij met de kou en draagt inmiddels reeds al haar thermo kledinglagen. De sfeer is prima en iedereen werkt hard voor elkaar.”

In de achterhoede liep de achterstand van Turn the Tide on Plastic en Scallywag gestaag op. Daarbij is Scallywag, met de Nederlandse Annemieke Bes aan boord, de enige boot die niet helemaal naar het zuiden is gegaan. Zij varen ongeveer 40 nm ten noorden van de exclusion zone, waar het merendeel van de vloot zich bevindt. Ondertussen verloor Turn the Tide on Plastic de afgelopen dag bijna een mijl per uur op de voorhoede. “Wij hebben een teleurstellende nacht gehad. We hadden mooie condities en het zeilen was geweldig, maar op het positierapport zagen we dat we ten opzichte van de rest langzaam waren. Dat is frustrerend”, bevestigde schipper Dee Caffari.

Het Nederlandse Team Brunelnmoest eveneens enige snelheid prijsgeven. Dit als gevolg van een gescheurd zeil. Schipper Bouwe Bekking schreef op woensdag: “Gisteren hadden we twee scheuren in het achterlijk van onze J2 [een voorzeil]. Dat was kostbaar, aangezien we een tijdje niet met de drie zeilencombinatie konden varen. We moesten de J2 benedendeks sjouwen om de reparatie te kunnen uitvoeren.” Die taak werd afwisselend verricht door Abby Ehler, Carlo Huisman en Kyle Langford. “Kyle had het geluk dat hij met de hand mocht naaien. Niet gemakkelijk als de boot met 21 knopen snelheid over de golven dendert, terwijl je in het voorronder zit. Maar ze hebben het geweldig gedaan. In de vroege ochtend konden we het zeil weer hijsen.”

Ondertussen bereiden de bemanningen zich voor op de harde wind, die voor het komende weekend is voorspeld. “Over twee of drie dagen krijgen we te maken met een lagedruksysteem dat windsnelheden van 35 tot 40 knopen met zich meebrengt”, aldus MAPFRE-navigator Juan Vila.

Etappe 7 – Positierapport – 22 maart 2018 – 07:00 UTC

1. Team AkzoNobel
2. MAPFRE, 8,6 nm tot leider
3. Dongfeng Race Team, +9,62 nm
4. Vestas 11th Hour Racing, +10,54 nm
5. Team Brunel, +16,75 nm
6. Turn the Tide on Plastic, +38,60 nm
7. Sun Hung Kai/Scallywag, +55,16 nm

 

 

Akzo naar Brazil 1 Akzo naar Brazil 1