NEDERLANDSE ZEILTOP AAN DE START BIJ PRINSES SOFIA CUP

De seizoensopener op Palma de Mallorca

PALMA DE MALLORCA- Een grote selectie Nederlandse zeilers maakt zich op voor de Prinses Sofia Cup. De internationale regatta op Palma de Mallorca start maandag. Dit jaar zullen ruim 840 boten uit 60 verschillende landen meevaren tijdens alweer de 49ste editie van deze regatta.

Voor Marit Bouwmeester is de Sofia Cup de eerste wedstrijd van het seizoen: “Palma is de seizoensopener voor mij, maar staat wel nog volledig in het teken van trainen. We hebben heel hard gewerkt deze winter en hopen dit winterblok (met de daarbij behorende doelstellingen) in Palma af te kunnen sluiten.” Net als alle andere sporters van de kernploeg, heeft ook Bouwmeester haar pijlen dit jaar volledig gericht op het WK in Aarhus.

RS:X-windsurfer Kiran Badloe moet het in Palma zonder zijn trainingspartner Van Rijsselberge stellen: “Dorian is er niet bij hier en dat is jammer, want we doen in de voorbereiding veel samen en hebben daarbij veel aan elkaar. Maar tijdens de wedstrijden zelf zijn we gewoon allebei met ons eigen ding bezig natuurlijk.” Voor Badloe is Palma dan ook een mooi moment om te kijken wat de wintertraining hem heeft opgeleverd: “Ik zie de Sofia Cup als het begin van het seizoen na onze wintertraining in Nieuw-Zeeland. Ideaal om te kijken waar we nu staan, hoe we verder moeten en waar we nog aan moeten werken. Ik hoop vooral gewoon goed te varen hier.”

Sterke velden met veel talenten
In de verschillende klassen kunnen de zeilers op een sterk en groot veld rekenen. Ook de volledige Team Delta Lloyd-talentploeg zal aanwezig zijn in Palma. Zij hebben vrijwel de hele winter in Palma getraind en zullen de wedstrijd ook zien als een semi-thuiswedstrijd. Naast alle RS:X-talenten, komen ook de talenten uit de 49er, 49erFX en Laser (Radial) in actie. Ook zij zullen tijdens deze wedstrijd hun leerpunten van afgelopen winter in praktijk gaan brengen. De regatta is een extra bijzonder moment voor de 49erFX-dames. Zij varen deze wedstrijd voor het eerst in de nieuwe “vaste” teamsamenstellingen, waarin zij hun weg naar Aarhus zullen vervolgen.

(Fotocredits: Pedro Martinez)

Prinses Sofia Prinses Sofia