WISSELENDE RESULTATEN ORANJE-ZEILERS

Op openingsdag van Prinses Sofia Cup

PALMA DE MALLORCA- De Nederlandse zeilers die deelnemen aan de Prinses Sofia Cup boekten op de eerste dag wisselende resultaten. De 49ste editie ging maandag van start met 1215 zeilers uit 62 landen.

Afrodite Zegers en Anneloes van Veen (470-women) startten al vroeg op de dag met hun wedstrijden. Ze finishten hun races als 7e en als 15e en staan na 1 dag racen op een 18e plek overall. Met nog 8 races te gaan tot de medalrace liggen alle opties nog open voor het duo. Dat geldt ook voor Nicholas Heiner in de Finn. Hij finishte zijn races als 18e en 21e, waarmee hij de dag afsluit op een 15e plek overall, in een klassement met 73 boten.

Lilian de Geus had een prima start van het evenement. Ze staat na twee races op een 8e plek, door haar races van de dag als 4e en als 8e te finishen: “Geen slecht begin voor mij. Het kan natuurlijk altijd beter, maar we hebben nog de hele week. We hadden best pittige omstandigheden vandaag. Een lastige aflandige wind met veel windshifts en drukverschillen. Maar ik heb tactisch de juiste beslissingen genomen en daar ben ik blij mee. Zeker gezien het sterke veld. Bijna iedereen is er, dus dat maakt het extra leuk.”

De races voor de RS:X-mannen stonden voor de middag op het programma. Omdat de wind gedurende de dag steeds verder afnam, hebben de heren maar 1 race kunnen varen. Kiran Badloe finishte deze race als 9e. Met 117 deelnemende mannen in de RS:X-klasse, verdeeld over 3 vloten, staat Badloe nu op de 25e plek overall.

In de Laser Radial werd ook maar 1 race afgerond (door de twee Radial-vloten). Maxime Jonker finishte deze race als 4e en staat daarmee 7e, Daphne van der Vaart finishte 7e en staat 13e en Marit Bouwmeester finishte 16e en staat 31e overall. Bij de mannen staat Duko Bos nu op een 10e plek, door zijn race als 4e te finishen.

Voor de 49erFX-zeilsters van Team Delta Lloyd is de Sofia Cup ook erg goed begonnen. Annemiek Bekkering en Annette Duetz finishten hun eerste twee races als eerste en de derde race als 8e. Zij gaan hierdoor na 3 races aan kop in het FX-klassement. Ook Odile van Aanholt en Marieke Jongens hebben zich een plek in de huidige top tien weten te racen. Zij staan momenteel op een 8e plek overall.

Bekkering komt tevreden van het water: “Een goed begin van het evenement! We zaten er lekker in vandaag. Voor Annette en mij is het de eerste wedstrijd samen sinds de Spelen in Rio en het is leuk om weer samen te racen. Na een winter lang trainen is het ook fijn om te kijken waar we nu staan ten opzichte van de rest van de wereld.” En dat blijkt voor de Nederlandse dames niet tegen te vallen: “De rest van het FX-team heeft ook goed gevaren vandaag. Cool om te zien dat we het goed doen als land!”, aldus Bekkering.

Voor meer informatie over de Prinses Sofia Cup en voor een overzicht van alle resultaten, ga je naar:

Palma Palma