ORANJE-ZEILERS WISSELVALLIG IN HYERES

Weinig wind op eerste dag Worldcup

HYERES- De Nederlandse topzeilers hebben het  gisteren op de eerste dag van de World Cup in Hyeres met niet al te veel wind moeten doen.  Het zorgde voor wisselvallige resultaten.

RS:X-windsurfer Kiran Badloe kende een goede start van de wereldbekerwedstrijd. Hij staat na 3 races op een 6e plek overall, evenals Lilian de Geus (RS:X-women). Dorian van Rijsselberge (RS:X-men) miste wat scherpte en moet het doen met een 38e plek in het klassement. Marit Bouwmeester (Laser Radial) start haar evenement sterk en staat na 2 races op een 2e plek overall. In de Finn voer Nicholas Heiner zich naar een 5e plek en de 49erFX dames Bekkering en Duetz gaan hun tweede racedag in vanaf een 7e plek overall.

Badloe en Van Rijsselberge staan sinds enige tijd weer samen op het (wedstrijd)water. Badloe heeft wat meer uren op zijn plank doorgebracht en zit al wat meer in het wedstrijdritme dan Van Rijsselberge.
Badloe finishte zijn eerste races van het evenement als 10e, 2e en 17e en staat daarmee op de 6e plek overall. Hij blikt tevreden terug op zijn racedag: “Het is nog maar dag 1, dus het kan nog alle kanten op, maar ik heb lekker kunnen varen vandaag!” De Franse mannen laten zien dat ze hun thuiswater goed kennen. Vier van de vijf mannen die momenteel boven Badloe in het klassement staan, varen onder de Franse vlag.

Minder goed

Voor Olympisch kampioen Van Rijsselberge verliep de dag iets minder goed. Hij kwam zijn races als 35e, 40e en 26e over de finishlijn en staat daarmee op een 38e plek in het klassement. “Het is weer even wennen!”, vertelt Van Rijsselberge na zijn tegenvallende races. “Best lastig om meteen weer helemaal scherp te varen. Dat er weinig wind staat maakt het ook wel pittig, maar ik moet beginnen bij het begin: eerst maar eens goed van de startlijn komen!”.

Bij de RS:X-dames kende Lilian de Geus, net als Badloe een mooie eerste racedag. Zij finishte haar races als 10e, 1e en 18e en staat op de 6e plek overall. De Chinese Pei Na Chen, die De Geus op de hielen zat tijdens de Prinses Sofia Cup begin april, voert het klassement bij de dames voorlopig aan.
Ruimte voor verbetering
Bij de dames in de Laser Radial heeft Marit Bouwmeester een mooie start gemaakt. De Friezin heeft er een intensieve wintertraining op zitten en hoopte de zaken waarop ze afgelopen winter getraind had nu terug te kunnen zien in de wedstrijden. En dat bleek het geval. Ze finishte haar races als 4e en als 2e en staat daarmee op de 2e plek overall, achter de Amerikaanse Paige Railey. “Ik ben happy met deze dag!”, vertelt Bouwmeester. ”Vrijwel alle aspecten waar we aan gewerkt hebben gingen vandaag heel goed. Dat geeft een goed gevoel”. Toch blijft de zeilster altijd op zoek naar ontwikkel-punten. “We zien ook vandaag nog wel voldoende ruimte voor verbetering. Dat maakt deze dag nog beter: mooie competitie, goede resultaten en ruimte voor verbetering. Da’s lekker!”
Nicholas Heiner sterk
Voor de mannen in de Finn is de World Cup Hyeres alweer de derde wedstrijd op rij. In maart voer Heiner zijn EK in Cadiz, waar hij met het zilver huiswaarts ging. En begin april voer hij de Prinses Sofia Cup in Palma, met eveneens een zilveren medaille als resultaat. In Hyeres liet de Nederlandse zeiler direct goed van zich horen. Hij finishte zijn eerste race van het evenement overtuigend als eerste. Zijn tweede race kwam hij als 11e over de finishlijn en eindigde zijn dag daarmee op de 5e plek overall. De Fransman Jonathan Lobert gaat bij de Finn-klasse voorlopig aan kop.

Tegenvallende start
Afrodite Zegers en Anneloes van Veen in de 470 zien de wereldbekerwedstrijd als een voorbereiding op hun EK en WK. Dat zijn de evenementen waarop ze willen pieken. Hun eerste dag in Hyeres finishten ze hun races als 21e en 23e, waardoor het duo op een 24e plek overall staat. Het Chinese duo Wei & Gao gaat momenteel aan kop bij de 470-dames.
Bij de 49erFX dames hebben Annemiek Bekkering & Annette Duetz een pittige dag achter de rug. De eerst race van de dag finishte het duo als 17e, de tweede race als 7e. Daarmee staan ze voorlopig op de 7e plek in het klassment dat aangevoerd wordt door het Deense duo Ida Marie Baad & Marie Thusgaard Olsen, die beide races van de dag als 1e zijn gefinisht.

Voor een overzicht van alle resultaten ga je naar:

Marit Marit