WK FLYING DUTCHMAN IN MEDEMBLIK

Organisatie rekent op 100 boten aan de start

MEDEMBLIK- Van 20 tot en met 28 juli vindt in Medemblik het wereldkampioenschap in de Flying Dutchman-klasse plaats. De Nederlandse Flying Dutchman Organisatie verwacht 100 deelnemende boten te verwelkomen uit 3 continenten.

In dit sterke internationale veld zijn er twee grote kanshebbers voor de wereldtitel, Jørgen en Jacob Bojsen-Møller uit Denemarken en Szabolcs Majthényi en András Domokos uit Hongarije. Ook de Nederlanders Enno Kramer en Ard Geelkerken maken kans op de hoofdtitel. Kramer werd in 1998 al eens wereldkampioen, toen met Hein Dijksterhuis. Samen met Geelkerken stond hij in 2013 ook op het hoogste podium.

De organisatie van de wedstrijden tijdens het WK is in handen van KZRV Hollandia, onder leiding van wedstrijdleider John Borsboom. International® - een sub-divisie van AkzoNobel - is de hoofdsponsor van het evenement. Als trotse gaststad zal de gemeente Medemblik ook zijn steentje bijdragen om dit internationale evenement te promoten. Want, wat de liefhebbers van de Flying Dutchman al jaren weten: het WK FD zeilen is als een marathon; het is niet voor iedereen, maar voor wie het kan is de kick lastig te evenaren.

De Flying Dutchman, de tweemans-zwaardboot naar het beroemde Nederlandse ontwerp van Uus van Essen en Conrad Gülcher, bestaat al sinds 1951. Van 1960 tot 1992 was de klasse Olympisch. Ook in 2018 zal er weer op het hoogste niveau om de wereldtitel worden gestreden.

6-FD-Klasse-850x400 6-FD-Klasse-850x400