WK ZEILEN IN 2022 IN SCHEVENINGEN

Erkenning voor investeringen Den Haag in topzeilen

UTRECHT- Internationale zeilbond World Sailing heeft vandaag bekend gemaakt dat het WK Zeilen in 2022 is toegewezen aan Den Haag. Nederland neemt daarmee de organisatie van dit prestigieuze zeilevenement op zich.

“We zijn ontzettend blij en trots dit evenement te mogen hosten”, aldus directeur van het Watersportverbond, Maurice Leeser. “Wij hebben samen met de gemeente Den Haag en TIG Sports een geweldig bid gepresenteerd aan World Sailing. De samenwerking met deze drie partijen verliep van begin tot eind vlekkeloos. Ons nieuwe topzeilcentrum in Den Haag en de geweldige prestaties van onze zeilers de afgelopen 8 jaar tonen aan dat wij tot de top van de internationale zeilwereld behoren. Nederland is een watersportland bij uitstek en de organisatie van een WK past hier uitstekend bij. Naast onze huidige kernploeg staat er een nieuwe generatie topzeilers klaar om de internationale podia te bestormen. We vinden het geweldig dat deze generatie nu de kans krijgt om in eigen land te excelleren, voor de ogen van hun eigen fans en de leden van onze verenigingen.”

Wethouder Sport, Rabin Baldewsingh, van de gemeente Den Haag over de keuze van World Sailing: ”Ik ben ontzettend trots dat Den Haag in 2022 gastheer is van het WK Zeilen. Het is een geweldige erkenning voor de investeringen die Den Haag de afgelopen 12 jaar heeft gedaan in de topzeilsport met de ondersteuning van het NTC Zeilen, de haven van Scheveningen, het Topzeilcentrum en grote zeilevenementen met als hoogtepunt de Finish van de Volvo Ocean Race deze zomer. In 2022 waarin Den Haag ”European Capital of Sport” is krijgen we de kans om onze Olympische zeilers van het NTC Zeilen live in actie te zien in eigen stad.”

Het WK Zeilen wordt iedere vier jaar gehouden en is, na de Olympische spelen, het meest belangrijke zeilkampioenschap voor de olympische zeildisciplines. Naast Den Haag, was Auckland (Nieuw-Zeeland) een van de laatst overgebleven genomineerden voor de organisatie van het WK in 2022.

image image