DUURZAAM JACHT YA TERUG VAN FOSSIELVRIJE WERELDREIS

Feestelijke ontvangst in Medemblik

MEDEMBLIK- Het Duurzaam jacht Ya en haar bemanning keert na een wereldreis terug in Nederland en wordt zaterdag 26 mei feestelijk ontvangen in Medenblik. Die middag stuurt schipper en initiatiefnemer Peter Hoefnagels van Stichting Schone Golf de Ya door een erehaag van jachten en boten naar het pas gerenoveerde Kasteel Radboud.

Peter Hoefnagels vertrok in september 2016 vanuit Medemblik voor een wereldomzeiling met de Ya. Doel: laten zien dat iedereen duurzaam kan varen. Bij de bouw van het jacht, een ontwerp van Dick Koopmans, is duurzaam varen het uitgangspunt geweest. Energie die aan boord wordt gebruikt, moet er ook worden opgewekt. De Ya beschikt daarom over zonnepanelen, een windmolen en elektromotoren die werken als dynamo tijdens het zeilen. Aan boord van de Ya wordt op een comfortabele manier zuinig omgegaan met energie. Voorbeelden: toepassen van led-verlichting, ramen over de hele lengte van de romp, gebruik van een hooikist voor het koken en uitsluitend elektrische keukenapparatuur. Alle energiebesparende en energie-opwekkende toepassingen op het jacht zijn bereikbaar voor de doorsnee watersporter, ze komen zo van de plank.

Dagelijkse berichten
Na het afronden van de bouw van het Duurzaam jacht in 2015 en een vaarseizoen in en rond Nederland is de Ya vertrokken om als eerste jacht in haar klasse een fossielvrije wereldomzeiling te maken. Sinds de feestelijke uitzwaaidag in Medemblik in september 2016 werd het thuisfront op de hoogte gehouden via dagelijkse berichtjes op www.duurzaamjacht.nl. In etappes en met wisselende bemanning heeft de Ya haar mijlen rond de wereld gemaakt, tot in maart 2018 de route van de ‘heenweg’ werd gekruist. De fossielvrije wereldomzeiling was een feit.
Bijzondere nautische prestatie

Hans de Sonnaville, chairman van de Nederlandse Vereeniging van Kustzeiliers, zal bij terugkeer in Medemblik op de kade twee prijzen aan schipper Peter Hoefnagels uitreiken. De jubileumschaal en voorzittersprijs voor een bijzondere nautische presentatie. De ontvangst is omstreeks 14.00 uur. Iedereen is welkom.

Het is sowieso een mooie dag om naar Medemblik te gaan, want er is dan ook de Medemblik Regatta, met zeilwedstrijden van wereldniveau. Ook is er deze dag Medemblik Nautiek, het meest spetterende en swingende familie wateruitje van West-Friesland. Deze dag volgt op een week vol battles van wereldse waterhelden tijdens de Medemblik Regatta en de optimale waterpret voor kinderen, de Optimist on Tour.

Fotografie Laurens Morel / Salty Colours (http://saltycolours.com/)

_DSC3809 _DSC3809
_DSC3701 _DSC3701