ORANJE-ZEILERS GOED VAN START

Tijdens Medemblik Regatta

MEDEMBLIK- De Nederlandse zeilers zijn de eerste dag van de Medemblik Regatta sterk van start gegaan. De dag begon met lichte, shifty wind. Lastige condities voor zowel de zeilers als het race comité. In de middag trok de wind meer aan.

Dat de RS:X-mannen met licht weer te maken hadden is terug te zien in het klassement na 3 races. De lichtere en kleinere mannen zijn goed vertegenwoordigd in de top tien. Kiran Badloe, die tot een van de grotere jongens behoort wist zich desondanks een plek in de top tien te knokken. Hij finishte zijn races als 3e, 3e en 5e en komt daarmee op een 7e plek overall. “Het ging goed vandaag, maar het was voor mij best een zware dag met veel pompen. Het niveau is goed hier. Er zijn hier veel jonge jongens die allemaal heel graag willen bewijzen dat ze er ook bij horen, dus er wordt keihard gewerkt en gepompt. Ze maken het ons flink lastig hier!”

Dorian van Rijsselberge begint zijn regatta met een startfout bij de eerste race waardoor hij gediskwalificeerd wordt, maar vaart de twee daaropvolgende races naar een 1e en 6e plek. Hij staat na dag 1 van de regatta met 38 punten op een 25e plek. “Ik was iets te vroeg van start in de eerste race. Ik zat verkeerd op de klok te kijken. Maar de tweede en derde race gingen goed en het gevoel was weer als vanouds vandaag!”
De Geus op 15e plek na protest
De RS:X-dames konden pas later op de dag van start. Lilian de Geus finishte haar races als 1e, 15e en 2e, maar kreeg voor de tweede race een protest toegekend, waardoor ze in plaats van 15, 51 punten achter haar naam kreeg. Daardoor komt de Geus op een 15e plek overall te staan, twee plaatsen achter de eveneens Nederlandse Sara Wennekes. Vanaf de 5e race zal er echter een resultaat weggestreept mogen worden en zal de klassering er voor De Geus weer heel anders uit kunnen gaan zien.  “In 2e race had ik een slechte start en ging ik naar de verkeerde boei en kreeg ik er later nog een protest bij, maar verder ging het super lekker vandaag. Eerste race met licht weer kunnen winnen en de laatste race met meer wind 2e geworden, nadat de Poolse (Dziarnowska, red.) me nog net voorbij ging in de laatste downwind. Dat was jammer, maar ik heb alsnog een een goed resultaat neer kunnen zetten.”
49erFX-dames op dreef
De Nederlandse 49erFX-dames kenden een ijzersterke start. Annemiek Bekkering & Annette Duetz staan na hun eerste racedag 1e overall door hun races 3e, 1e en 1e te finishen, gevolgd door Dewi Couvert & Jeske Kisters op de 2e plek, die hun races als 1e, 3e en 2e over de finishlijn kwamen.  “We hebben hier te maken met een hele sterke vloot. Bij alle soorten weersomstandigheden hebben we wel weer een andere concurrent die we goed in de gaten moeten houden”, vertellen Bekkering & Duetz. Odile van Aanholt en Marieke Jongens staan momenteel op de 14e plek overall.
Marit Bouwmeester
In de Laser Radial gaat Maxime Jonker overtuigend aan kop. Zij finishte beide races van de dag als eerste. Daphne van der Vaart staat op de derde plek, nadat zij haar races als 2e en als 4e over de finishlijn kwam.
Marit Bouwmeester besloot de eerst races van de regatta toch niet te varen: “Deze week past voor ons niet goed in de planning richting Aarhus. Normaal zou je nu in de startfase van de voorbereiding op het WK zitten. Dat betekent snelheid en/of fysiek trainen. Een wedstrijd komt dan onhandig uit. Omdat we hier nu een heel klein veld hebben bij de Laser Radial, met weinig dames uit de top, kan ik hier voor mijzelf te weinig uit de wedstrijden halen. Daarom hebben we toch besloten een eigen programma te draaien in Medemblik. We kijken de komende dagen naar het weer en als het past binnen ons trainingsplan kunnen we hopelijk alsnog een paar wedstrijdjes meevaren deze week!”
Bij de Laser Standard staat Yuri Hummel op een tweede plek en staat Niels Broekhuizen tiende.

Foto: Sander van der Borch

image image