YAMAHA INTRODUCEERT V8 XTO OFFSHORE

Meer dan een gewone buitenboordmotor

SCHIPHOL- Afgelopen week heeft Yamaha officieel de nieuwe V8 XTO Offshore geïntroduceerd. Met een cilinderinhoud van 5,6 liter, een ongekend hoog koppel, uitzonderlijke stuwkracht en een opwindende 425 pk is dit veel meer dan een gewone buitenboordmotor.

Eigenlijk is het een volledig geïntegreerde krachtbron die een geheel nieuwe klasse van extreme offshore prestaties en besturing creëert, met name wanneer het wordt gecombineerd met de nieuwste generatie van het geïntegreerde Helmmaster® besturingssysteem van Yamaha, in combinatie met de CL7™ display. De nieuwe V8 XTO Offshore is ontworpen om de merkpositie van de hoogwaardige kwaliteit van Yamaha naar een nog hoger niveau te tillen. Met een enorme hoeveelheid vermogen en een grote stuwkracht, een ongeëvenaarde robuustheid en betrouwbaarheid, een volledige systeemintegratie en nauwkeurige besturing, gecombineerd met ultiem gebruiksgemak en goede service. Yamaha heeft dit kunnen verwezenlijken door het concept van de buitenboordmotor en de bijbehorende systemen ’te herontdekken’, door technologieën te gebruiken die nieuw zijn in de industrie en, uiteraard, door een beroep te doen op de vele jaren specifieke ervaring in de buitenboordmotortechnologie en hoogwaardige innovatie waar Yamaha wereldwijd bekend om staat.

Vermogen
Voor het leveren van de zuivere brute kracht die nodig is om de zwaarste en grootste offshore boten en luxe RIB’s ’voort te stuwen’, zijn enorm stevige tandwieloverbrengingen en de meest robuuste krachtbronnen nodig. Door de samenstelling van deze onderdelen kunnen zeer grote propellers worden aangedreven. De V8 XTO Offshore is ook uniek, omdat hij de eerste viertakt buitenboordmotor in de industrie is met directe injectie. De directe hogedrukinspuiting van brandstof in de verbrandingskamer zorgt voor een aanzienlijke verbetering van de verneveling en verhoogt de effectiviteit van het brandstofverbruik. Mede hierdoor creëert men maximaal, aanspreekbaar vermogen en een maximale efficiëntie.
Verbrandingsefficiëntie
Het geavanceerde systeem voor directe injectie heeft maar liefst vijf brandstofpompen en genereert een inspuitdruk tot 200 bar! Het drietraps brandstofdruksysteem is ook uitgerust met twee onafhankelijke brandstofpompen die op specifieke, individuele toerentallen worden geactiveerd in een Vapor Separator Tank. Dit zorgt voor ongekend hoge nauwkeurigheid van de brandstofdosering zelfs op het maximale toerental. De V8 XTO Offshore van Yamaha beschikt ook over een compressieverhouding van 12,2:1. Het In-Bank™ uitlaatsysteem stuurt de uitlaatgassen via een directe route naar het staartstuk en daarna via de propellernaaf naar buiten. Mede hierdoor wordt een optimale stroming van de uitlaatgassen verkregen. In eenvoudige bewoordingen komt dit alles neer op een efficiënte verbranding en dus een hoger vermogen.
De pompen...
Niet alleen voor de brandstof is, in een geavanceerde motor zoals deze, een ongeëvenaarde pomptechnologie noodzakelijk. Daarom is de V8 XTO Offshore uitgerust met een unieke tweetraps water- en oliepomp, die elk ontworpen zijn voor een consistente werking op een hoog toerental. De waterpomp is zowel voorzien van een massieve rubberen impeller als een extreem stevige stalen impeller. Samen zorgen zij voor een hoge opbrengst van koelwater en een nauwkeurige temperatuurregeling tijdens alle toerentallen, zelfs onder de meest extreme omstandigheden.
Extreme stevigheid 
Naast de extra grote tandwieloverbrenging, de geharde tandwielen, de robuuste offshore bracket en de supersterke motorsteunen, is de V8 XTO Offshore ook uitgerust met plasma fusietechnologie voor de cilinderwanden. Hierdoor is de motor niet alleen duurzamer, maar ook aanzienlijk compacter. Het oppervlak met microtextuur is 60 procent harder dan staal en aanzienlijk lichter, waardoor we een grotere motorcapaciteit konden creëren zonder de afmetingen van de krachtbron te vergroten. De lagere oppervlaktewrijving draagt ook bij tot een maximale verlaging van het brandstofverbruik. De twee bovenliggende nokkenassen op elke cilinderbank worden aangedreven door een in een oliebad ondergedompelde zelfspannende ketting, voor een nauwkeurige kleptiming en een lange levensduur. De met koolstof beklede kleplichters vergroten de duurzaamheid, en zorgen voor een stille en voor een consistente timing.
Systeemintegratie 
Een andere ’primeur in de industrie’ van de V8 XTO Offshore is de volledig geïntegreerde elektrische stuurinrichting, de eerste in zijn soort op een buitenboordmotor. Er zijn dus geen hydraulische leidingen of stangen, het systeem reageert dus sneller en directer dan conventionele systemen. Bovendien zorgt het voor een compacte bouw. Uiteraard is de ultieme besturing een combinatie van de V8 XTO Offshore met het unieke geïntegreerde Helmmaster® besturingssysteem van Yamaha, met de revolutionaire joystickbesturing en de uitstekende CL7™ kleurendisplay.
Gebruiksgemak
De nieuwe XTO OS™ propellers die speciaal zijn gemaakt voor het enorme koppelpotentieel van de V8 XTO Offshore van Yamaha. Deze nieuwe propellers, die werken met diameters van 16 tot 17? inch produceren meer stuwkracht, zowel vooruit als achteruit. Het nieuwste bladontwerp brengt met zijn enorme oppervlak de grootste boten met een kleinere inspanning en een grotere controle in beweging. Dankzij het nieuwe uitlaatsysteem bieden deze propellers nog een ander voordeel: in achteruit hebben de uitlaatgassen geen negatief effect, wat weer bijdraagt tot een veel hogere stuwkracht in achteruit. Dit betekent dat het manoeuvreren aanzienlijk gemakkelijker gaat. Met de V8 XTO Offshore hoeft u bovendien de haven niet uit voor onderhoud. Dankzij ons uniek olieververs systeem van het staartstuk, is het mogelijk onderhoud te plegen zonder dat de boot het water uit moet. De V8 XTO Offshore heeft ook een geweldige laadstroomcapaciteit en levert een totaal (bruto) vermogen tot 90 Ampère

Stijlopmerking:

De nieuwe V8 XTO Offshore is verkrijgbaar in de kleurstellingen Pearlescent White en in het klassieke Yamaha Grey.

Europese lancering: Genua Boat Show - Italië - vanaf 20 september 2018

V8-XTO_02 V8-XTO_02
V8-XTO_03 V8-XTO_03
V8-XTO-01 V8-XTO-01