SHE SAILS IN WOMEN'S LEAGUE

Eerste race in juni in Kiel

KIEL- Het team van de International Yacht Club Amsterdam (IYCA), vooral bekend als team She Sails, zal van 16 tot en met 18 juni in Kiel Nederland vertegenwoordigen in de eerste Women’s League sinds het ontstaan van het Sailing League format. Het is het enige volledige vrouwen team in de Nederlandse Eredivisie Zeilen en is dan ook de logische afvaardiging namens ons land.

Het format van de leagues is zo goed aangeslagen dat er inmiddels 17 landen mee doen. Van iedere Nationale league gaan de beste vier elk jaar strijden in een Europese competitie.  De regels worden zoveel mogelijk gelijk getrokken en in bijna alle landen wordt gevaren in de J/70 of vergelijkbaar.

Stimulans

Tijdens de meetings van de overkoepelende organisatie is besloten om dit jaar te beginnen met zowel een Europees circuit voor jeugd als voor vrouwen. Die laatste groep gaat van start in Kiel, tijdens de Kieler Woche. Eind oktober is er nog een Women’s League event in Zwitserland, het is waarschijnlijk dat het team daar ook aan de start komt.

Team She Sails
She Sails vaart inmiddels al jaren als volledig vrouwen team, meestal tussen de mannen zoals in de Eredivisie Zeilen ook het geval is. Ze zijn begonnen in het match racen en komen nu voor het tweede seizoen uit in de Eredivisie Zeilen namens de IYCA. “Deze twee formats zijn erg vergelijkbaar: korte races, snelle handling en fouten worden direct afgestraft dus het zijn 15 hele intensieve races per weekend” aldus team captain Fettje Osinga.

Fotografie Jasper van Staveren

4 Fotograaf Jasper van Staveren - Eredivisiezeilen Aalsmeer 2017 (speelronde 2)-9781 4 Fotograaf Jasper van Staveren - Eredivisiezeilen Aalsmeer 2017 (speelronde 2)-9781
2 Fotograaf Jasper van Staveren - Eredivisiezeilen 2017 - Almere-6151 2 Fotograaf Jasper van Staveren - Eredivisiezeilen 2017 - Almere-6151
1 Fotograaf Jasper van Staveren - Eredivisiezeilen 2017 -Monnickendam Speelronde 5-9459 1 Fotograaf Jasper van Staveren - Eredivisiezeilen 2017 -Monnickendam Speelronde 5-9459