MARK SLATS ZAG ZEILDROOM BIJNA IN ROOK OPGAAN

Avonturier met roeiriemen van start in Golden Globe

SPAARNDAM- Mark Slats verbeterde dit voorjaar op indrukwekkende wijze het wereldrecord oceaan roeien. Nog maar net terug van deze tocht op de Atlantische oceaan gaat de timmerman uit Wassenaar nu deelnemen aan de zwaarste en moeilijkste zeilwedstrijd ter wereld: de Golden Globe Race.

Klik hier voor video-interview (https://www.youtube.com/watch?v=VZGl4LqlDNM&t=1s)

De start is op 1 juli in Le Sables d’Olonne de Golden Globe. Mark is de eerste Nederlander die aan deze race, die eerder 50 jaar geleden werd gehouden, zal deelname. Overigens zag het er twee weken geleden nog naar uit dat de avonturier bij gebrek aan geld nog voor de start moest opgeven. Het dwong hem zelf zijn geliefde wereldrecord winnende roeiboot “Peanuts” te koop te zetten. Zijn kansen op deelname waren al bijna tot nul geslonken toen Mark, toevallig, Chris Zadeh, oprichter en CEO van Ohpen tegen het lijf liep. Met de steun van Ohpen kunnen Mark Slats en zijn team, dat geleid wordt door jachtontwerper Dick Koopmans, zich nu richten op de laatste voorbereidingen voor de Golden Globe Race die naar verwachting zeven tot negen maanden gaat duren. Mark denkt dat hij op basis van wilskracht en zijn ervaringen opgedaan tijdens eerdere solo wereldreizen om de overwinning kan meestrijden. Hij neemt zelfs zijn riemen mee om tijdens lichtweeromstandigheden zijn zeiljacht vooruit te kunnen roeien.

Eerbetoon
De Golden Globe Race is een eerbetoon aan Sir Robin Knox-Johnston. Knox-Johnston was de eerste persoon ter wereld die solo en non-stop de wereld rond zeilde (30.000 zeemijl ). Deelnemers leggen exact dezelfde route af als Knox-Johnston in 1968/1969. Deelnemers aan de Golden Globe Race, racen zonder moderne navigatie technologie, weersvoorspellingen andere technieken die na 1968 in het zeilen zijn geïntroduceerd. Ook assistentie van buitenaf is niet toegestaan. De race start in Les Sables d’Olonne (Frankrijk) op 1 juli 2018. De finish van de race is ook in Les Sables d’Olonne.

Sail4Cancer
Met zijn deelname aan de Golden Globe Race, zamelt Mark Slats geld in voor: Sail4Cancer. Te bereiken via zijn website: www.markslats.nl

De Golden Globe Race in cijfers

30000 zeemijl ronde de drie grote kapen: (Goede Hoop, Leeuwin & Hoorn)

18 deelnemers uit 13 landen

Jongste deelnemer: Susie Goodall (GBR) 28

Oudste Deelnemer: Jean-Luc van den Heede (FR) 72.

Over Mark Slats
Mark Slats (41) is een echte avonturier, hij denkt groot en gelooft dat niets onmogelijk is. Met het prijzengeld dat hij won als kickboks-kampioen van Australië kocht hij een zeilboot om mee terug te varen naar Nederland. Hij verkocht zijn huis om mee te kunnen doen aan de zwaarste roeiwedstrijd ter wereld en roeide de 3.000 mijl over de Atlantische Oceaan in iets minder dan 31 dagen en brak daarmee het wereldrecord met 5 dagen. ”The Gentle Giant” bereidt zich nu voor op zijn volgende avontuur: de Golden Globe Race, 30.000 zeemijl, non-stop, solo, zonder moderne technologie of hulp van buiten op zijn boot de Ohpen Maverick.

DU6A3652 DU6A3652
DU6A3631 DU6A3631
DU6A3625 DU6A3625
DU6A3658 DU6A3658