WV UITDAM VERRASSENDE WINNAAR EREDIVISIE

Tijdens tweede speelronde in Roermond

ROERMOND- Op de finaledag van de tweede speelronde van de Eredivisie Zeilen heeft Zeilteam Uitdam de overwinning gepakt. Een 1e plaats in de afgeronde flight zes bleek meer dan genoeg om de overwinning binnen te halen.

Team Uitdam, die in een voor hen compleet nieuwe samenstelling zeilde, toonde het hele weekend aan het beste met de lichte omstandigheden om te kunnen gaan. “Vrijdag kozen we de aanval en pakte meteen een voorsprong. Vandaag moesten we in de eerste race meteen tegen een aantal van onze directe concurrenten zeilen en kozen daarom voor een meer consoliderende tactiek.” Vertelt een opgetogen Jan van Wengerden. Een tactiek die goed uitpakte voor Uitdam.

”Het is leuk om weer eens te verassen. Soms zitten we niet zo lekker in een evenement en presteren we niet goed, maar als we dat wel zitten dan zijn we echt goed genoeg om mee te strijden om de overwinning. Dat bewijzen we dit weekend weer.” De ervaren kracht geeft wel aan dat ze een groot voordeel hadden van het lichte weer. “We hebben denk ik een van de lichtste crews dit weekend, elk downwind rak winnen we daar een aantal meters mee. Eerlijk is eerlijk, met 25 knopen wind hadden we waarschijnlijk hier niet gewonnen.”

Nieuwe leiders

Net als tijdens speelronde 1 in Almere pakt zeilteam Maas en Roer de tweede plek. Ditmaal op hun thuiswater. Dankzij deze constante resultaten nemen ze na dit weekend de leiding in het algemeen klassement over van regerend landskampioen Almere Centraal.

Aankomend weekend gaan een aantal zeilsters uit de Eredivisie vloot de International Womens League varen tijdens de Kielerwoche in Duitsland. Irena Doets (Almere Centraal), Rikst Dijkstra, Milah Wouters, Sanne Crum en Fettje Osinga (allen IYCA) komen dan gezamenlijk uit onder wimpel van de International Yacht Club Amsterdam. Met Fettje blikken we kort vooruit: “In deze samenstelling hebben we de afgelopen tijd niet veel getraind maar het is bijna hetzelfde team als tijdens de EK en WK van vorig jaar. We zijn dus goed op elkaar ingespeeld.”  Helaas is er nog weinig bekend over het deelnemersveld in Kiel dus een concrete ambitie durft Fettje nog niet uit te spreken. U kunt de verrichtingen van de dames volgen via de officiële Kielerwoche website.

De andere Eredivisie Zeilen teams bereiden zich de komende weken voor op de volgende speelronde in Aalsmeer. Van 6 t/m 8 juli worden hier de wedstrijden op de Westeinderplassen gevaren waar alles vanaf de kant heel goed te bekijken is. De toegang is gratis, dus wees vooral welkom!

Wat is Eredivisie Zeilen ?

In de Eredivisie Zeilen strijden toonaangevende watersportverenigingen van Nederland in moderne sportboten van het type J/70. De boten worden beschikbaar gesteld door de organisatie om te zorgen voor een gelijke strijd om de landstitel. Zeilers hoeven alleen hun eigen zeilpak mee te nemen. De boten worden geleverd door de stichting J-Club Nederland die mee investeert om de Eredivisie Zeilen mogelijk te maken.

De wedstrijdformule is helder: korte races van ongeveer 15 minuten, identieke boten, één wedstrijdbaan en vijf speelronden op unieke locaties verspreid door Nederland. Dit alles wordt georganiseerd door een sterk wedstrijdcomité. De teams worden op het water gewisseld waardoor het mogelijk is om maximaal 45 wedstrijden per speelronde te organiseren, waarmee theoretisch het totaal op 225 races uit kan komen aan het einde van het seizoen.

De Eredivisie Zeilen is online te volgen met live SAP tracking verrijkt met animaties. Ook de bezoekers die fysiek aanwezig zijn op de locatie kunnen de race eenvoudig volgen vanaf de kant.

Locaties en data 2018
Het Eredivisie Zeilen seizoen bestaat in 2018 uit een vijftal speelrondes verspreid over het land:
Speelronde 1  13-15 april  Almere
Speelronde 2  8-10 juni  Roermond
Speelronde 3  6-8 juli   Aalsmeer
Speelronde 4  7-9 september Lelystad
Speelronde 5  5-7 oktober  Veere

Fotografie Jasper van Staveren

Meer informatie over de Eredivisie Zeilen is te vinden op de website

Eredivisiezeilen Roermond 2018 - Speelronde 2-4674 Eredivisiezeilen Roermond 2018 - Speelronde 2-4674
Eredivisiezeilen Roermond 2018 - Speelronde 2-9578 Eredivisiezeilen Roermond 2018 - Speelronde 2-9578
Winnaars WV Uitdam tijdens Eredivisiezeilen Roermond 2018 - Speelronde 2-4387 Winnaars WV Uitdam tijdens Eredivisiezeilen Roermond 2018 - Speelronde 2-4387