ZEILWEDSTRIJD VAN DE TOEKOMST

Races inzichtelijker en spannender te maken voor kijkers

SCHEVENINGEN- Tijdens de evenementen rond de finish van de Volvo Ocean Race in Scheveningen, vindt de Dentons Student Sailing Trophy plaats, georganiseerd door de koepel van Nederlandse studentenzeilverenigingen Nestor.

Van deze zeilwedstrijden (maandag en dinsdag van 11.00-15.00 uur), zal in de vorm van een livestream via YouTube en Facebook real time verslag gedaan worden met behulp van  beelden, data en commentaar. Hiermee laat het Sailing Innovation Center (SIC) de stand van zaken zien rond het programma Zeilwedstrijd van de Toekomst. Op maandag 25 juni eindigt ook een hackathon van studenten van de NHTV/Hilversum en de TU Delft die zich 24 uur intensief bezig houden met het bedenken en ontwikkelen van nieuwe ideeën en concepten voor interessante toepassingen, apps en games voor de zeilsport.

Inzichtelijker
Met het programma Zeilwedstrijd van de Toekomst ontwikkelt het in Scheveningen gevestigde Sailing Innovation Centre (SIC), samen met bedrijven en kennisinstellingen, producten en diensten die het op afstand volgen van zeilwedstrijden inzichtelijker en spannender maken. Zowel voor bezoekers als voor media en kijkers thuis via tv en internet, zoals ook bij Formule 1 races en andere sporten het geval is. Denk onder andere aan nauwkeurige positiebepaling van de boten op de wedstrijdbaan en ten opzichte van elkaar, gegevens over stroming en wind en livestream beelden en geluid vanaf de wedstrijdboten en de wal.
Proeftuin op de Noordzee

Bestaande technische oplossingen om zeilwedstrijden te laten zien zijn complex en erg duur, en daarmee alleen geschikt voor topevenementen zoals America’s Cup en de Volvo Ocean Race. Het SIC richt zich met de Zeilwedstrijd van de Toekomst op betaalbare, low cost technologie voor het meten, verzenden en visualiseren van de data. Ook het robuust en waterdicht maken voor gebruik op zee en het voorzien van voldoende power van de elektronische apparatuur is een uitdaging. Net als videobeelden van voldoende kwaliteit naar de wal brengen. Op initiatief van het SIC wordt de komende jaren voor de kust van Den Haag, net buiten de haven van Scheveningen, een geavanceerd testgebied van 10x10 zeemijl gerealiseerd. Denk onder meer aan boeien en sensoren voor het meten van wind, stroming en golven en de bewegingen van schepen. Met een  netwerk, servers en computers om die data zo snel mogelijk naar de wal te verzenden en daar te verwerken. In deze Proeftuin op de Noordzee kunnen bedrijven, met name starters en MKB-ers, niet alleen innovaties voor de watersport testen en demonstreren, maar ook voor de visserij en de maritieme sector.

Hackathon

Binnen het programma Zeilwedstrijd van de Toekomst worden ook projecten gestart op het gebied van tracking, data-visualisatie en de ontwikkeling van apps en community platforms.
Een eerste aanzet wordt gegeven door studenten van de NHTV/Hilversum en de TU Delft, die van zondagmiddag 24 juni tot maandagmiddag 25 juni tijdens een hackathon van een etmaal intensief aan de slag gaan om met behulp van de beschikbare data media- en gamingapplicaties te bedenken en te ontwikkelen om een zeilwedstrijd aantrekkelijk te maken voor toeschouwers en geïnteresseerden.

Voor de demonstratie werkt het SIC samen met de volgende partners: - Delftse Studenten Wedstrijd Zeilvereniging Broach, koepel van studentenzeilverenigingen Nestor en live video commissie van de Delftse Studenten Roeivereniging Proteus-Eretes; - de bedrijven Sailmon (windmeting, tracking, data cloud platform), Otis Insight - Row Coaching (GPS tracking & tracing), VideoBrix (event broadcasting) en KPN (netwerk & communicatie); - NHTV/Hilversum lectoraat Media Enriched Sports Events en TU Delft (visualisatie concepten, front-end apps).

Fotografie Watersport-TV

P5230037 P5230037