VAARRONDJE OM EILAND DE WOUDE

Diep verstopte parel in de Randstad

DE WOUDE- Op het eiland De Woude, gelegen langs het Alkmaardermeer, wonen circa 160 mensen. Die leven alsof het iedere dag vakantie is en koesteren de vrijheid en natuur waarmee ze worden omringd. Op een stormachtige zomerdag maakt Watersport-TV een Rondje Woude.

Bekijk de video-reportage De Woude (https://www.youtube.com/watch?v=TvXWlSnh3sw)

De vaartocht met een sloep begint in Akersloot. Vanaf de haven van de Alkmaarsche Roei-en Zeilvereniging varen we via de Kalverstraat, de doorgang bij het eiland van de Zaanse Zeilvereniging, richting de Stierop. Daar gaan we rechtsaf richting West-Knollendam. Wij gaan de polder in en varen richting Spijkerboor. Een visser in een trapkano haalt net een voorntje binnen. We varen verder over de 3,7 km lange vaart en gaan dan bakboord uit naar Oost en West Graftdijk. Het riet staat hoog, we kunnen vanuit onze sloep nauwelijks de polder in kijken. Bij West Graftdijk kun je afslaan richting de Eilandspolder. Je komt dan in de Schermer, een beschermd werelderfgoed vanwege het unieke landschap dat door eeuwenoud watermanagement op het water is veroverd.

Bert en Hans

We gaan onder de hoge Kogerpolderbrug door en slaan linksaf, richting het Alkmaardermeer. Aan de Woudhaven liggen tientallen oude stalen kruisers afgemeerd. In de luwte zitten Bert en Hans in het gras. De twee mannen trekken samen met een hondje, maar ieder in hun eigen bootje door Noord-Holland. Een half jaar geleden werden ze binnen twee maanden allebei weduwnaar. Nu varen ze samen, lezen een boek, drinken een borreltje en halen oude herinneringen op.

Aan onze rechterkant ligt De Woude, na Texel is dit het een na grootste eiland van Noord-Holland, ruim 250 hectare. In het voorjaar komen veel toeristen naar de weidevogels kijken. Christina runt Bed & Breakfast ‘Op het eilandje’.“Het gaat om de rust en het vakantiegevoel zodra je op het pontje stapt. Het is hier groen en wijds.”

Na een korte wandeling over het eiland stappen we weer aan boord. We varen terug richting het Alkmaardermeer en slaan dan weer af naar Akersloot. Het meer is nog steeds leeg.  ’Wat ben ik blij dat ik De Woude heb ontdekt, een diep verstopte parel in de oester van de Randstad,’’ zegt Epco als we onze sloep weer afmeren in de haven.

Fotografie Yvonne Ransijn en Epco Ongering

IMG_9133 IMG_9133