DE ALLES BESLISSENDE OCEAN RACE FINALE

Bouwe Bekking kan zeilgeschiedenis schrijven

GOTHENBURG- De alles beslissende etappe van de Volvo Ocean Race gaat vandaag van start. Om 14.00 uur klinkt in Gothenburg het startschot voor de laatste 800 nautische mijlen naar Scheveningen. Met Mapfre, Team Brunel en het Dongfeng Race Team op gelijke hoogte is het spannender dan ooit.

Bekijk vanaf 13.45 uur live de start en klik hier LIVE START (https://www.watersport-tv.nl/pg-31400-7-115453/pagina/volvo_ocean_race_video39s.html)

Team Brunel kon pas laat beginnen aan deze editie van de race, zes dagen voor de start in Alicante was het team voor het eerst compleet. Pas tijdens de race werd de ideale samenstelling gevonden. Tot de stopover in Auckland, begin maart, bleven de resultaten uit. Na zes legs stond Team Brunel in Auckland dan ook op de zesde plaats. Sinds Auckland won het team drie van de vier etappes en eindigde het alleen in Newport als tweede. Voor de komende etappe is het team dan ook ongewijzigd.

Makkelijk spelletje

Bekking: “Wij hebben in het tweede deel van de race laten zien dat we een van de snelste zijn. Als je snel bent, ben je normaal gesproken ook weer ietsjes slimmer. De kaarten zijn de goede kant op gevallen voor ons en we moeten nu gewoon de twee rode boten achter ons laten. Net als in de vorige etappes. Als je het zo bekijkt is het zeilen gewoon een makkelijk spelletje.”

Het is de achtste keer dat Bekking deelneemt aan de Volvo Ocean Race. Daarmee is de geboren Deventenaar de meest ervaren zeiler in de race, hij won hem echter nog nooit. Over het belang van de race voor zijn zeilcarrière en een mogelijke overwinning is Bekking helder: “De Volvo Ocean Race is natuurlijk een ontzettend belangrijk iets in mijn carrière, ik zou de race heel erg graag winnen. Die kans is nu dichterbij dan ooit, dat realiseer ik me. Maar als je aan het wedstrijdzeilen bent wil je altijd zo goed mogelijk zijn, dus wat dat betreft is het niet anders dan normaal. Met dit verschil dat het deze keer niet gaat om de etappewinst. We hebben een ander doel we moeten alleen de twee rode boten achter ons houden.”

Waanzinnig talent

Ondanks dat Bekking de wedstrijd zo normaal mogelijk probeert te benaderen voelt ook hij de druk. Bekking: “Natuurlijk is er druk, dat is denk ik ook gezond. Maar met de mensen die we aan boord hebben denk ik echt dat we een streepje voor hebben op de rode boten. Iedereen heeft kunnen zien hoe wij communiceren aan boord, niet te veel gevoelens tonen en zelfs als je achteraan ligt erin blijven geloven dat je terug kan komen. Dat is de rode draad voor onze campagne: we hebben waanzinnige talenten aan boord van oud naar jong. Dat is de combinatie die ons gaat helpen om de overwinning te halen.”

Winnen is altijd belangrijk

“Uiteraard wil ik wel heel graag als eerste in Den Haag aankomen, want dan heb je de race gewonnen. Daarnaast weten we hoe belangrijk het is voor de supporters, de sponsors maar ook voor ons als team. We zijn allemaal op en top topsporters dus winnen is altijd belangrijk!”

Foto Martin Keruzore / Volvo Ocean Race

Bekking Bekking