NIEUWE SKUTSJE SCHIPPERS BIJ SKS-KAMPIOENSCHAP

Over een maand barst de strijd weer los

GROU- Vanaf zaterdag 4 augustus barst opnieuw de strijd om het SKS kampioenschap los. Op de skûtsjes van Joure en Sneek zien we dit jaar nieuwe schippers namelijk Rinus de Jong en Jappie Dzn. Visser.

Bekijk video Friese sport en traditie (https://www.youtube.com/watch?v=JLL4edXHQuE)

In Fryslân zijn ze trots op de traditie van het wedstrijdzeilen met skûtsjes. Het is een ware belevenis om deze klassieke Friese platbodems, oorspronkelijk bedoeld om op een snelle manier vracht over de smalle en ondiepe wateren in Fryslân te kunnen vervoeren, nog altijd in actie te zien. De behendigheid waarmee de SKS skûtsjes  zowel op de nauwe vaarten rond Grou, De Veenhoop en Earnewâld als op het ruime water van de Snitser Mar en het IJsselmeer uit de voeten kunnen, toont tijdens het kampioenschap een temeer het vakmanschap van de huidige schippers en hun bemanningen. Of je nu live bij een wedstrijd aanwezig bent, luistert naar het verslag via Omrop Fryslân of de skûtsjes via Track & Trace volgt, je voelt de spanning en deelt in de emotie.

Respect naar verleden
Alle SKS schippers stammen rechtstreeks uit aloude Friese schippersgeslachten. Er wordt met veel respect naar het verleden gekeken. Ondanks de hedendaagse technische vooruitgang blijft authenticiteit hoog in het vaandel staan. Schippers en bemanningsleden van de veertien SKS skûtsjes zorgen samen met de vele, onmisbare vrijwilligers, en een select gezelschap zeer gewaardeerde sponsors, voor het behoud van dit unieke evenement. De SKS skûtsjes vertegenwoordigen veertien steden, dorpen of streken en strijden bevlogen om de felbegeerde kampioenswimpel en de prachtige wisseltrofee: het Sulveren Skûtsje!

Strijd en plezier
Het SKS kampioenschap vindt traditioneel plaats in de zomervakantie. Naast de onderlinge strijd op het water is daardoor natuurlijk ook het plezier met elkaar belangrijk. Gedurende veertien dagen worden elf wedstrijden gezeild op tien verschillende locaties en daar geldt: zodra de SKS skûtsjes zeilen, is het feest!

Op zaterdag 14 juli zal de Wedstrijdcommissie Wâldsein, ter gelegenheid van hun 50-jarig jubileum én als opwarmer voor het SKS kampioenschap 2018, de SKS Foarwedstriid organiseren.

Fotografie Watersport-TV