VAN ZEILWAGEN TOT WK ZEEZEILEN

Titelstrijd in Scheveningen in teken van innovatie

SCHEVENINGEN- In Scheveningen wordt van 12 tot 20 juli het wereldkampioenschap zeezeilen gehouden. Het WK heeft als thema innovatie. Om te laten zien dat de Hollanders al 400 jaar innoveren is op initiatief van de organiserende Jachtclub Scheveningen en het Watersportverbond een zeilwagen nagebouwd die Prins Maurits in 1602 heeft laten bouwen. Met deze zeilwagen is hij onder meer met een gemiddelde snelheid van 40 km per uur van Scheveningen naar Petten gezeild. De replica is nagebouwd als leerproject door leerlingen van ROC Mondriaan. Na het WK komt de zeilwagen bij het museum Scheveningen te staan. Voorafgaand aan het WK sprak Watersport-TV met Wim van der Loo, van de Yachtclub in Scheveningen.

Bekijk de video Van zeilwagen naar WK (https://www.youtube.com/watch?v=6qvLRu1tBeg&t=69s)

Van zeilwagen naar WK Zeezeilen Van zeilwagen naar WK Zeezeilen
22 22
Tekening-van-de-zeilwagen-uit-1602-door-Simon-Stevin Tekening-van-de-zeilwagen-uit-1602-door-Simon-Stevin