ONDERZOEK IDEALE HYDROFOILS VOOR LASER

In het kader van NISS Maritieme Profielwerkstukkenwedstrijd

AMSTERDAM- De NISS Profielwerkstukkenwedstrijd daagt scholieren uit om de maritieme wereld te verkennen. Een wereld vol mogelijkheden en interessante thema’s om onderzoek naar te doen. Tycho Melles, scholier van Het 4e Gymnasium in Amsterdam, onderzocht en ontwierp in het winnende profielwerkstuk de ‘ideale hydrofoils voor een laser zeilboot’.

De jury was onder de indruk van de kwaliteit van Tycho’s profielwerkstuk, getiteld: ‘De Icaro Maris: Een onderzoek naar en het ontwerpen van de ‘ideale’ hydrofoils voor een laser’. Hydrofoils zijn een soort draagvleugels waardoor een boot als het ware kan vliegen. “Een werkstuk dat een tweedejaars student Maritieme Techniek niet zou misstaan”, zo beschrijft het juryrapport.

De jury sprak waardering uit voor het ondernemerschap dat hij toonde door zelf sponsorgelden, van bedrijven als Feadship, Glide Free Foils en International Paint op te halen om zijn profielwerkstuk in de praktijk te brengen. Tycho ontving, uit handen van jurylid Joke Korteweg, een cheque ter waarde van € 3000,-.
Creativiteit
De tweede prijs, van € 2000,-, werd uitgereikt op het Tabor Collega Oscar Romero in Hoorn aan het team scholieren die het profielwerkstuk ‘Operatie duikboot’ inzonden. Het team van Mark Tool, Rob van Santen en Jan Schagen deed onderzoek naar het gebruik van een duikboot die assisteert bij het plaatsen en inspecteren van windmolens en andere onderwaterconstructies. Een origineel thema dat ook in de uitwerking hoog scoorde op creativiteit en een ‘handen-uit-de-mouwen’ aanpak.
Bijzondere samenwerking
De derde prijs, goed voor een cheque van € 1000,-, is overhandigd aan Nico van der Lelij en Koen Schweers van het Melanchthon Bergschenhoek. Zij deden onderzoek naar het plaatsen van windturbines in opdracht van de internationale waterbouwer Van Oord. Nico en Koen bedachten een manier om windmolens op een snelle, eenvoudige en veilige manier te plaatsen op zee, waarbij er gehesen wordt vanaf een drijvend schip.

NISS Profielwerkstukkenwedstrijd
Met deze profielwerkstukkenwedstrijd beoogt het NISS havo/vwo-scholieren kennis te laten maken met de maritieme sector en hen te inspireren tot het kiezen van een maritieme vervolgopleiding. Ook in schooljaar ‘18/’19 wordt de NISS Profielwerkstukkenwedstrijd georganiseerd. Havo/vwo-scholieren die een profielwerkstuk maken over een maritiem onderwerp kunnen hieraan deelnemen. Kijk voor meer informatie op

naamloos naamloos