DEELNEMERS WK ZEEZEILEN GENIETEN VAN WIND

Fantastisch varen op de golven

SCHEVENINGEN- Op de derde wedstrijddag van het Wereldkampioenschap Zeezeilen, dinsdag voor de kust van Scheveningen, stonden de zeilers te trappelen om naar buiten te gaan. Na twee lange dagen op zee in de offshore wedstrijd, zonder al te veel wind, waren de omstandigheden ineens heel anders. Er stond een prima wind.

In vloot A leiden de twee grootste boten nog steeds de vloot. Hieronder zit een drietal die erg aan elkaar gewaagd zijn. Hieronder een Britse boot, de Lady Mariposa en twee Nederlandse boten, Van Uden en Hitchhiker. Igor Yakunin van de Lady Mariposa: “Vandaag was het scherp gevaren met de Van Uden, zeker in de aandewindse baan. Hier hadden zij net een betere modus gevonden en voeren hard van ons weg. Later vonden wij ook die snelheid en kwamen we weer bij, we wonnen van ze in de eerste wedstrijd, vervolgens wonnen zij weer in de tweede wedstrijd. En als de wind echt afzwakt moeten we ook uitkijken voor Hitchhiker. Zij kunnen de vloot makkelijk domineren in lichte condities.”

De Hitchhiker is een Nederlandse boot, maar zeilt tegenwoordig veel in Engeland, in het Fast 40+ circuit. “Daar hebben we veel geleerd en hebben we gewerkt aan ons teamwerk”, vertelt schipper Bas de Voogd. “Afgelopen winter hebben we wat aanpassingen gedaan aan de boot, hier moeten we nog aan wennen.” Die aanpassingen moeten de boot beter laten varen in rating wedstrijden zoals dit WK. “Het was fantastisch varen vandaag door de golven, maar we moeten nog iets beter snappen hoe de nieuwe set up precies werkt om de juiste snelheid voor de boot te halen.”
Fout maken
Ook in vloot B wordt er heel scherp gevaren, de inshore resultaten geeft weer andere teams de kans de top 5 in te varen. Martin Estlander van de Xini Freedom (FIN): “We zijn niet blij dat de tweede lange afstandsrace dubbel telt en dat er zoveel aan de windse rakken waren.” Vandaag konden ze veel goed maken in de up- en downwind rakken, dit brengt ze van een zesde ineens naar een tweede plaats. De Nederlandse Mr Brightside van Alex Sastre klimt van een vijfde naar een derde plaats. Leeloo (NED) met schipper Harold Vermeulen zakt iets in het klassement door een slechte start in de tweede race en een 17de plaats. Vermeulen: “We hebben in die tweede race wel wat kunnen terugwinnen. Maar in dit veld mag je wel wat laten liggen, het zit allemaal zo dichtbij elkaar dat dat het niet direct spannend maakt.”
Genoeg ruimte
In vloot C ligt dat wel anders, Team Pro4u (SWE) heeft dat vandaag gemerkt nadat ze na race 3 van een eerste naar een dertiende positie zakten. “Je maakt de kleinste fout en je ligt zo uit de top 10. Zo hoort het ook te zijn op dit niveau.” Het Zweedse team raakte vandaag een boei waarop ze een strafrondje moesten maken en veel punten verloren. Ze kwamen in race 3 terug met een derde plaats en pakten de leiding weer over.

De Nederlandse Flying Dolphin van schipper Willem Ellemeet stond na de races derde. Door een protest van Jai Alai (NED) tegen Flying Dolphin vanwege een voorrangssituatie, wordt hij gediskwalificeerd voor zijn laatste race. ”Jai Alai claimt dat wij voorrang hadden moeten geven, wij denken dat er genoeg ruimte was. Dan is het hun woord tegen het onze. Het is balen, zeker omdat wij er mee verliezen en zij er nauwelijks iets mee winnen.”Dan is het hun woord tegen het onze. Het is balen, zeker omdat wij er mee verliezen en zij er nauwelijks iets mee winnen.” Ondanks dit protest blijft Ellemeet realistisch. ”Het was voor ons toch moeilijk geworden in de top 3 te blijven in deze sterke vloot. Ons streven is een top 10, daar gaan we voor varen deze week.”

Fotografie Sander van der Borch

Alle resultaten zijn hier te vinden:

Dinsdag 2 Dinsdag 2
Dinsdag 3 Dinsdag 3