SKS-SKUTSJESILEN LIVE OP WATERSPORT-TV

Unieke samenwerking met Omrop Fryslân

GROU- Na de Volvo Ocean Race, het wereldkampioenschap TP52 gaat Watersport-TV opnieuw live een groot zeilevenement uitzenden, namelijk het SKS kampioenschap oftewel het skûtsjesilen. Dit doen wij in samenwerking met Omrop Fryslân.

De regionale omroep verzorgt al vele jaren de live registratie van de zeilwedstrijden van de Sintrale Kommisje Skûtsjesilen. Het zeilevenement geniet grote populariteit, niet alleen in Friesland maar ook daar ver buiten. ”We zijn blij dat door samenwerking met Omrop Fryslân we de wedstrijden online live kunnen uitzenden,’’ vertelt Yvonne Ransijn van Watersport-TV. ’’Watersportbeleving staat op ons watersportkanaal centraal. En als je spreekt over beleving dat hoort daar het skûtsjesilen zeker bij. Groot voordeel van online is dat het laagdrempelig is. Thuis of op je werk of aan boord van je eigen boot kun je via je mobiele telefoon of laptop/computer heel eenvoudig in dit geval het skûtsjesilen volgen. Tijdens de start en finish van de Volvo Ocean Race keken via Watersport-TV zo’n 30.000 belangstellenden naar de live-uitzendingen.’’

Omrop Fryslân is blij met het  initiatief om de registratie van het SKS-kampioenschap ook op het watersportkanaal uit te zenden. Projectmanager Jacqueline Spendel: “Ruim 20.000 mensen hebben vorig jaar de stream bekeken, dat geeft wel aan dat er echt behoefte aan was.” Projectleider Susan Zwerver: “Door de samenwerking met verschillende partijen zoals Omroep MAX en Watersport-TV kunnen we dat wat we aan live televisie maken rondom het skûtsjesilen ook aan een breder, landelijk publiek tonen. Dat steeds meer partijen het evenement gaan uitzenden laat zien dat het skûtsjesilen niet alleen in Fryslân leeft maar in heel Nederland.”

Het SKS-kampioenschap start zaterdag 4 augustus in Grou. De live-registratie van Omrop Fryslân is telkens vanaf 13:30 uur live te volgen op Watersport-TV. Het wedstrijdcommentaar is overigens in het Fries.

Wedstrijddata SKS kampioenschap 2018

Zaterdag 4 augustus - Grou, maandag 6 augustus - De Veenhoop, dinsdag 7 augustus - Earnewâld, woensdag 8 augustus – Terherne (start wedstrijd 16:00 uur ipv 14:00 uur), donderdag 9 augustus - Langweer, vrijdag 10 augustus - Elahuizen, zaterdag 11 augustus - Stavoren, maandag 13 augustus - Woudsend, woensdag 15 augustus - Lemmer 1, donderdag 16 augustus - Lemmer 2 en vrijdag 17 augustus de finale op het Sneekermeer.

Naast het skûtsjesilen start zaterdag 4 augustus de Sneekweek en ook dit evenement kun je volgen via Watersport-TV.