LEEUWARDEN VERRASSEND WINNAAR IN GROU

Van eerste race SKS-kampioenschap

GROU-Niet een van de gedoodverfde favorieten, maar Willem Zwaga met het Leeuwarder skûtsje won zaterdag verrassend de openingswedstrijd van het seizoen 2018 van de Sintrale Kommisje Skûtsjesilen, de SKS.

Onder het toeziend oog van minister Bruno Bruins van Sport wist Zwaga de oprukkende Gerhard Pietersma (Earnewâld) en Johannes Meeter (Huizum) op de meet amper voor te blijven. Leeuwarden was vanaf het begin bij de eersten te vinden, met als aanvankelijke favoriet Sytze Brouwer (Heerenveen) aan de leiding. Die kwam echter in problemen in een bakboord-stuurboord-situatie met Gerhard Pietersma. De laatste zette de protestvlag, maar kwam zonder deze rode lap over de finish.

In de tweede omloop pakte Zwaga de leiding om die niet meer af te staan. Achter hem wisselden Heerenveen en Earnewâld van plek. In die ronde, waarin Douwe Visser (Grou) een opmars vanaf de veertiende en laatste plaats voltooide op de vijfde stek, werd ook duidelijk dat er weinig veranderingen zouden plaatsvinden.

De wind ruimde, waardoor alleen het laatste stukje naar de finish een kruisrak werd. Daarvoor lag een lang rak via de nieuwe verbinding tussen Wijde Ee en Pikmar. De oude vrachtschepen legden die in kiellinie af. Door dat rak in de route op te nemen, was de passage van “scherprechter” de Tijnje beperkt. In het verleden wisselden de posities daar regelmatig.

De twee debutanten in de vloot, Rinus de Jong (Joure) en Jappie Visser (Sneker Pan) beperkten zich tot de strijd in de achterhoede. De Jong leek eerst in de voorste regionen mee te gaan strijden, maar zakte af naar een achtste finishplaats. Visser wist uiteindelijk nog als elfde over de eindlijn te gaan.

Einduitslag: 1. Leeuwarden, 2. Earnewâld, 3. Huizum, 4. Heerenveen, 5. Grou, 6. Akkrum, 7. Drachen, 8. Joure, 9. Lemmer, 10. Stavoren, 11. Sneek, 12. Drachten, 13. Langweer, 14. Woudsend.

grou-tijnje grou-tijnje
lw-hu-e lw-hu-e