SKUTSJE EARNEWALD WINT TWEEDE RACE

Knappe tweede plaats voor Sneker Pan

VEENHOOP – Debutant Jappie Visser is bij Drachten-Veenhoop met de Sneker Pan verrassend tweede geworden achter het skûtsje van Earnewâld. In een wedstrijd die bol stond van de draaiende winden, klom hij in het laatste rak van een vijfde plaats naar de tweede en had de finish een honderd meter verder gelegen, dan was Visser misschien als eerste over de eindlijn gekomen.

Mogelijk dat deze prestatie niet gaat meetellen voor het klassement. De schippers van Leeuwarden, Lemmer, Halve Maen en Heerenveen hebben geprotesteerd. Zij vinden dat de wedstrijd niet representatief, maar een loterij door het gebrek aan voldoende wind. Zij haken daarmee in op het feit dat de SKS op advies van de jury vorig jaar de wedstrijd bij de Veenhoop om vrijwel dezelfde redenen ongeldig had verklaard. Mogelijk dat daar morgen of woensdag pas duidelijkheid over komt.

Jappie Visser had het geluk dat hij buiten het bereik van de achtervolgers met vrije wind naar voren kon zeilen. Voor hem dueleerden Pietersma, Douwe Visser (Grou), Pieter Meeter (Akkrum) en Johannes Meeter (Huizum), maar namen daarbij bij elkaar de wind uit de zeilen. Nummer zes, Auke de Groot (Súdwesthoeke) kwam bijna 20 minuten later over de eindlijn, terwijl de laatsten in de wedstrijd nog aan het laatste rak moesten beginnen. De laatste deelnemers, Jeroen Pietersma met het Drachtster skûtsje, kwam op bijna een uur van de winnaar langs de finishboei.

IMG_2788 IMG_2788