GROU WINT OP OVERTUIGENDE WIJZE OP SNEEKERMEER

Met een voorsprong van 5 minuten op Heerenveen

SNEEK- De schipper van Grou, Douwe Visser heeft woensdag met zijn team de derde wedstrijd van de SKS kampioenschap op het Sneekermeer gewonnen. Hij finishte 5 minuten voor Sytse Brouwer met Heerenveen. De grote voorsprong was mede te danken aan de inkorting van het laatste lange kruisrak. Dat was zo’n verrassing voor de veertien deelnemers dat koploper Grou veel te ver doorvoer. Men had aan boord blijkbaar te laat in de gaten dat de boei verplaatst was.

De wedstrijd begon om vier uur in plaats van twee uur. Dit in verband met de Hardzeildag, de topdag van de Sneek. De eerste skûtsjes verschenen al op het wedstrijdwater toen de laatste deelnemers aan de Sneekweek nog moesten finishen. Er was zelfs een vaarverbod voor het Prinses Margrietkanaal afgekondigd. Bij de sluis van Terherne werden de schepen tegengehouden door een vaartuig van Rijkswaterstaat. Aan de andere kant, bij het starteiland, was de doorgang niet geblokkeerd, maar de politie stopte met drie bootjes een Tsjechische vrachtvaarder af, die geen weet had van de wedstrijd op het meer.

Helemaal zonder incidenten verliep de zeilpartij niet. Grou en Heerenveen voeren bijna een ronde met de protestvlag in het want. De oorzaak was volgens de een dat Sneek te laat draaide met een aanvarinkje als gevolg. Schipper Jappie Visser legde de latere winnaar uit dat hij niet anders kon, want dan had hij Heerenveen geramd. Vervolgens verdwenen de rode vlaggen weer naar de roef.

Opvallend was verder dat de voorhoede schepen van Grou en de Veenhoop, de eerste twee wedstrijd nu in de middenmoot of achterin finishten. Huizum bijvoorbeeld kwam als twaalfde binnen, terwijl Johannes Meeter in eerdere wedstrijden derde en vijfde was. Gerhard Pietersma (Earnewâld), tweede en eerste, bleef op de zesde stek steken. In het klassement gaat nu Grou aan de leiding.

IMG_2697 IMG_2697
Klassement Klassement