SKUTSJE LEEUWARDEN WINT WEER

Wedstrijd na anderhalf uur beëindigd door onweer

LANGWEER- Willem Zwaga, de schipper van Leeuwarden was op de Langweerder Wielen met zijn crew de rapste van de dertien skûtsjes die de wedstrijd volbrachten. Auke de Groot (Súdwesthoek) was met materiaalpech aan de gaffel al vroegtijdig naar de wal teruggekeerd.

De wedstrijd werd na een anderhalf uur beëindigd toen het gerommel van het naderde onweer in de verte hoorbaar was. De bekende weerman Gerrit Hiemstra had -friestalig- via een tweet de SKS daarvoor al gewaarschuwd. Binnen zes minuten na de winnaar kwam de nummer laatst, Teake Klaas van der Meulen (Woudsend), over de eindstreep.

Vanuit de start heerste Zwaga met zijn Leeuwarder Skûtsje op de Langweerder Wielen. Zijn grote voorsprong op Gerhard Pietersma (Earnewâld) slonk tot een kleine anderhalve minuut. Douwe Visser (Grou), regerend kampioen en winnaar bij Terherne, kwam nu als tiende binnen, waardoor hij de eerste plaats in het klassement nu moet overdragen aan Gerhard Pietersma. Albert Visser (Lemmer), de nummer drie van gisteren, kwam niet verder dan de achtste plek.

Na aftrek van het slechtste resultaat gaat Pietersma aan de leiding, op vier punten gevolgd door Douwe Visser en op 4,9 punten door Zwaga. Vrijdag wordt gevaren bij Elahuizen op de Fluezen. Watersport-TV zendt de wedstrijd vanaf 13.30 uur live uit via Omrop Fryslan.

FOT_2378_RotarySneek_150612 FOT_2378_RotarySneek_150612
Langweer 1 Langweer 1