HEERENVEEN WINT OP DE FLUEZEN

Sytze Brouwer klimt naar derde plek in klassement

ELAHUIZEN- Heerenveen wist op de Fluezen bij Elahuizen de eerste dagzege van dit seizoen binnen te halen. En met recht want het Heerenveenster skûtsje lag de hele wedstrijd aan de leiding.

Er werd later gestart dan de planning was. Felle regenbuien en harde windstoten teisterden het langgerekte meer. Even was men bang dat de tweede inhaalrace in het programma moest worden ingeschoven, maar gelukkig hoefde dat niet.

Uiteindelijk werd tegen drie uur gestart, waarbij twee zeilers te vroeg over de lijn gingen: Jeroen Pietersma (Drachten) en Jaap Zwaga (Langweer). De laatste, de hekkensluiter van het klassement, verliet vrij snel daarna het water, naar verluidt vanwege ziekte.

Later in de wedstrijd zagen we Gerhard Pietersma, de klassementsleider, het veld verlaten. Hij was in een bakboord-stuurboord-kwestie met Pieter Meeter verzeild geraakt. Daarbij was het Earnewâldster skûtsje de foute partij en veiligheidshalve ging Pietersma daarom naar zijn volgvloot terug. Daarmee voorkwam hij dat hij na een protest zou worden uitgesloten en veertien niet-aftrekbare strafpunten zou krijgen.

Later leek nog een favoriet in de fout te gaan. Douwe Visser (Grou) verloor nogal wat meters. Dat zou een gevolg zijn geweest van een stuurfout bij een boei. Hij werd uiteindelijk zevende, achter de te vroeg gestart Jeroen Pietersma.

Na bijna twee uren varen kwam Heerenveen dus als eerste binnen, met daarachter weer de sterk zeilende Johannes Meeter (Huizum) en Willem Zwaga (Leeuwarden) op de derde plaats. De laatste nestelde zich dankzij deze prestatie op de tweede plaats in het klassement. Winnaar Sytze Brouwer klom op naar de derde positie. Dit alles na aftrek van het slechtste resultaat.

Morgen wordt gezeild op het Ijsselmeer bij Stavoren. Aan de zuidkant, dat gezien de verwachte windrichting lager wal zal zijn. Dat betekent dat de schippers niet alleen te maken krijgen met de wind maar ook behoorlijke golven.

DSC_4027-Lemmer-Ahoy-240517-©MdJ-1500x630 DSC_4027-Lemmer-Ahoy-240517-©MdJ-1500x630
Elahuizen 1 Elahuizen 1
Elahuizen 2 Elahuizen 2