GROU WINT BIJ STAVOREN

Zware wedstrijd op IJsselmeer

STAVOREN- Je kunt je afvragen of de wedstrijd bij Stavoren wel representatief was wat betreft de krachtsverhoudingen momenteel in de SKS-vloot. Een typische achterhoede schuit eindigde bijvoorbeeld als tweede. In een zware zee wisten elf skûtsjes de drie rondjes bij Stavoren af te leggen.

Inderdaad elf. Jappie Visser (Sneek) besloot nadat hij even buiten de haven was geweest, terug te keren omdat hij het zeilen onverantwoord vond. Na het eerste kruisrak keerde Sytze Brouwer (Heerenveen), een dag eerder nog winnaar, terug naar de volgvloot met een kapot roer en vervolgens moest Willem Zwaga (Leeuwarden) de strijd staken nadat de waterstang kapot was geraakt en dus de fok niet goed meer kon worden gezet.

Dat alles kwam mede door de hoge golven die er voor de IJsselmeerkust stonden. De goed gevulde publieke tribune was de lager wal voor de deelnemers en daar stond de zware zee. Tijdens de routebespreking wees de voorzitter van het plaatselijke comité, Piet Blauw, op de situatie voor de oude haven. Blijf daar wat uit de buurt, was zijn waarschuwing. Onder de schippers ontstond al snel een discussie: varen of niet varen, waarna als compromis een uur uitstel uit de bus kwam.

Het gevaar zat hem vooral in de verwachte windvlagen tot in kracht zes. En daarnaast de zware golfslag die een platbodem mee op drift neemt. Waarschijnlijk is dat ook de oorzaak van de panne bij Heerenveen geweest. Gelukkig is de zondag een “rustdag” en kan de schade bij zowel Leeuwarden als Heerenveen worden gerepareerd.

De wedstrijd zelf was een kwestie van heel houden. Grou pakte bij de tweede boei de leiding om die niet meer af te staan. Al snel werd Douwe Visser gevolgd door Jaap Zwaga  van Langweer (normaliter in de achterhoede vertoevend) en Klaas Westerdijk (Halve Maen). De laatste werd uiteindelijk verdrongen door Jeroen Pietersma (Drachten). Hij heeft als adviseur de bekende zeilmaker en bemanningslid Sipko Zwart op het achterdek. Westerdijk laat zich bijstaan door de Olympische zeiler Mark Neeleman.

De jury kon na de wedstrijd aan de bak. Heerenveen en Leeuwarden, de twee skûtsjes die de wedstrijd met averij verlieten, protesteerden tegen elkaar. Beide protesten werden afgewezen. Anders lag dat met het protest van Rinus de Jong (Joure) tegen Johannes Meeter (Huizum). De laatste werd in de bakboord-stuurboord-sitiuatie in het ongelijk gesteld, zodat Huizum veertien punten aan de broek kreeg en van de elfde plaats van de daguitslag werd geschrapt.

hm_grou_joure_51c3fd4b68d96dc83605518377fbd8b0 hm_grou_joure_51c3fd4b68d96dc83605518377fbd8b0
Stavoren 1 Stavoren 1
Stavoren 2 Stavoren 2