PROTEST KAN GROU KOPPOSITIE KOSTEN

Skûtsjes morgen op de rustdag toch in actie

WOUDSEND- Een protest van Teake Klaas van der Meulen (Woudsend) kan Douwe Visser (Grou) zijn koppositie in het klassement kosten en zelfs het kampioenschap.

Door Henk Doevendans

Volgens kenners ging Grou al bij de eerste boei in de fout. Van der Meulen, die op het Heegermeer, dus op eigen water als derde eindigde, was niet lief tegenover de Grousters. Hij kwam met de rode vlag over de eindlijn, daarmee aangevend dat hij het protest doorzette.

Het was een van de schaarse ’hoogtepunten’ van een wedstrijd, die ondanks de sombere verwachtingen van de diverse weerprofeten (zware buien en zelfs onweer) twee uren kon duren. Maar na de derde boeironding in de eerste route veranderde er amper wat in de onderlinge verhoudingen. En die wisselingen speelden zich af in de middenmoot. Aan het eind was nog een leuk duel te zien tussen de nummers 1 en 2 in de wedstrijd, Willem Zwaga (Leeuwarden) en Gerhard Pietersma (Earnewâld). De laatste leek zijn opponent slim af te zijn, maar Zwaga gooide op tijd de deur naar de finish voor Pietersma dicht.

Pietersma nam door de tweede plaats de leiding in het klassement van Visser over, die nu tweede staat, maar als het protest wordt toegewezen aan Woudsend, gaat Willem Zwaga, mede dankzij zijn derde dagoverwinning naar de tweede plaats.

Tijdens het finishen deed zich nog een incident voor. Een bootje met daarin medewerkers van het track en trace systeem, waarop via internet de SKS-wedstrijden zijn te volgen, sloeg om. De opvarenden kwamen er met een nat pak vanaf.

Dinsdag (morgen) zou het een vrije dag voor de schippers en bemanningen zijn geweest, ware het niet dat er vorige dinsdag bij Earnewâld niet gezeild kon worden. Daarom komen de skûtsjes op de rustdag in actie. In samenwerking met Omrop Fryslan zendt Watersport-TV de wedstrijd uit. We gaan om 13.30 uur live.

Woudsend Woudsend