GROU TWEEMAAL GEDISKWALIFICEERD

Zwarte dag voor schipper Douwe Visser

WOUDSEND– Douwe Visser en het skûtsje van Grou zijn vandaag tweemaal uitgesloten. Visser wordt echter maar één keer gestraft met 14 punten. De protesten van zowel Woudsend als Drachten tegen Grou die betrekking hadden op dezelfde situatie werden dus door de jury gehonoreerd.

Door Henk Doevendans

Grou kwam in bakboord-stuurboord-situatie bij de allereerste boei van de wedstrijd in aanvaring met het skûtsje van Teake van der Meulen (Woudsend). Woudsend lag op de voorrangsboeg. Grou riep in dezelfde situatie Drachten aan, die aan lij van het Grouster skûtsje lag. Deze aanroep was volgens Jeroen Pietersma van Drachten niet duidelijk, wat door een getuige van het skûtsje van Earnewâld werd bevestigd. Reden voor de jury om het protest van Drachten te honoreren en het tegenprotest van Grou af te wijzen.

Bij een ander protest, van Drachten tegen Huizum, werd Pieterma in het ongelijk gesteld omdat hij protesteerde op een artikel dat in de betreffende situatie niet van kracht was.

Dinsdag zeilen de skûtsjes opnieuw op de Heegermeer bij Woudsend voor de inhaalwedstrijd van Earnewâld. Middels een sleep zullen de skûtsjes van start gaan. De volgorde is als volgt: 1. Stavoren; 2. Leeuwarden; 3. Akkrum; 4. Heerenveen; 5. Sneek; 6. D’Halve Maen; 7. Drachten; 8. Woudsend; 9. Langweer; 10. Lemmer; 11. Joure; 12. Earnewâld; 13. Grou; 14. Huizum.

In samenwerking met Omrop Fryslan zal Watersport-TV deze wedstrijd live uitzenden. De live registratie start om 13.30 uur.

Woudsend 1 uitslag Woudsend 1 uitslag
Woudsend 2 klasse Woudsend 2 klasse