WEER EEN ZEGE VOOR HEERENVEEN

Favorieten melden zich voor titel

WOUDSEND- Het wordt meer en meer duidelijk wie de grote favorieten zijn voor het kampioenschap 2018 van de SKS. Sytse Brouwer (Heerenveen) en vooral Douwe Visser (Grou) gooien hoge ogen. Op de Heegemer Mar bij Woudsend waren zij de nummers 1 en 2.

Door Henk Doevendans

Maar waar was Willem Zwaga met zijn Leeuwarder skûtsje, die een dag eerder op hetzelfde water, zijn derde zege boekte? Hij kwam als laatste over de eindlijn. Nog voor de start, de tweede overigens, want bij de eerste waren teveel skûten te vroeg over de lijn, kwam Zwaga in de problemen. Op het oog (zie staande foto) leek het alsof de Leeuwarders vast zaten aan het Drachtster skûtsje van Jeroen Pietersma. Minutenlang dreven ze bij elkaar, terwijl op het voordek van de Leeuw de mannen druk bezig waren. Ondanks een inhaalrace, kwam Zwaga uiteindelijk als laatste binnen.

Grote strijd

De grote strijd was tussen Heerenveen en in eerste instantie Jappie Visser met de Sneker Pan. De debutant kon de tweede stek niet behouden, onder het geweld van Grou en Albert Visser met het Lemster skûtsje wist Jappie zich toch op de vierde plaats te handhaven. De Snekers vierden dat als hadden ze de wedstrijd gewonnen.

Het was niet alleen tegen elkaar zeilen, er moest ook rekening worden gehouden met de soms vlagerige wind. Met name als er langs het grootscheepvaarwater van het Johan Friso Kanaal gezeild moest worden. Dan helden de schepen zwaar over. Maar tot ongelukken kwam het niet.

Sleepstart

Er was verwacht dat met een sleepstart zou worden begonnen. Het was immers de vervangende wedstrijd voor de afgelaste van Earnewâld. Wedstrijdleider Teake van der Meulen vond evenwel dat het te lang zou duren voordat de zeilende skûtsjes in de vooraf vastgestelde volgorde aan het touw achter de sleper zouden hangen. Hij besloot er toch maar een vliegende start van te maken.

Morgen en donderdag wordt er gezeild op het Ijsselmeer in de Baai van Lemmer. Woensdag onder auspiciën van de commissie Leeuwarden en donderdag onder leiding van de Lemster commissie. Maar of op de tweede dag de kampioen 2018 bekend zal zijn, is nog de vraag. En dat is wel eens anders geweest.

0814-woudsend03 0814-woudsend03
0814-woudsend02 0814-woudsend02