SUDWESTHOEK WINT MET DANK AAN SLEEPSTART

Vier kandidaten voor titel

LEMMER- En daar was dan die sleepstart eindelijk. In de Baai van Lemmer, als compensatie voor het niet doorgaan van de wedstrijd bij Earnewâld. Want daardoor konden de skûtsjes die voor de Veenhoop achterin hadden geloot, het nadelige verschil niet door goed zeilen vereffenen. Dus trok de sleepboot de veertien in de omgekeerde volgorde van de Veenhoop vandaag het beschutte deel van het IJsselmeer op.

Door Henk Doevendans

Schipper Auke de Groot zal het SKS-bestuur de beslissing om de sleepstart toch door te laten gaan, in dank afnemen. Want voor zeker 60 procent dankte hij de overwinning aan het feit dat hij als eerste in die sleep lag en snel weg kon komen. En dat gold ook voor de latere twee en drie in de daguitslag, Akkrum en Leeuwarden. Pieter Meeter en Willem Zwaga lagen als derde en tweede in de startvolgorde.

Auke de Groot was weg en bleef de hele wedstrijd op flinke afstand van de volgers, al werd hij in de laatste ronde nog wel bedreigd door Pieter Meeter (Akkrum), maar het lukte de laatste niet de eerste plaats te veroveren. Daarachter bleven de posities zoals ze na het derde kruisrak genoteerd konden worden: Leeuwarden, Heerenveen, Lemmer, Halve Maen en Grou en de rest van de vloot.

Pas bij de finish was het nog even spannend toen bleek dat zeilen over de breedte van de baai en over bakboord beter was langs de polderdijk. Huizum profiteerde daarvan en passeerde Earnewâld; Joure kon op de eindlijn de rode lantaarn overdragen aan Woudsend.

Joure had direct na de finish de protestvlag gehesen na een situatie met Drachten, maar ook meteen weer ingetrokken. Eenmaal aan wal heeft de schipper van Joure de jury gebeld dat het protest niet wordt doorgezet. Jury is akkoord. Verder geen consequenties. Naar aanleiding van deze uitslag wordt het gemiddelde van Heerenveen voor de wedstrijd bij Stavoren 4,9 punten.

Donderdag is de vliegende start terug, opnieuw in de baai van Lemmer, nu onder verantwoordelijkheid van de commissie Lemmer. De kampioen 2018 zal zeker dan nog niet bekend worden, want er zijn in ieder geval vier duidelijke kandidaten voor de hoogste trede vrijdag na afloop van de finale op de Snitser Mar.

Bekijk de race vanaf 14.00 uur live op Watersport-TV. Dit is een coproductie met Omrop Fryslan.

SWH op weg naar finish SWH op weg naar finish
Sleepstart bij Lemmer Sleepstart bij Lemmer
strijd in de baai van Lemmer strijd in de baai van Lemmer
Lemmer 1 Lemmer 1