GROU OP LAATSTE METERS SKS-KAMPIOEN

Halve Maen wint slotwedstrijd

SNEEK – Zelden is het SKS skûtsjesilen op de laatste meters beslist. Douwe Visser (Grou) moest zorgen dat de klassementsleider Sytze Brouwer (Heerenveen) twee plaatsen achter hem zou eindigen. In het laatste kruisrak lag Brouwer, na Jeroen Pietersma (Drachten) van de derde plek verdrongen te hebben, als derde en dus op kampioenskoers. Grou zorgde ervoor, door Drachten mee te nemen, dat bij de finish Brouwer net die derde plaats niet kon pakken en dus de reserve-kampioen werd.

Door Henk Doevendans

Visser en Brouwer eindigden overigens met een gelijk aantal punten, 43.8, zodat de regel ging gelden dat wie als eerste van de twee binnenkomt, kampioen is. En dat was in het voordeel van Grou. De slotwedstrijd werd gewonnen door de Halve Maen van Klaas Westerdijk.

Het was de bloedstollende apotheose van een seizoen waarin winnaars een dag later soms als laatste eindigden. Met andere woorden, de gelijkwaardigheid van de veertien SKS is zo goed als bereikt zonder dat er sprake is van een “eenheidsklasse”. Het komt nu aan op de kwaliteit van schippers en bemanningen. Op drie skûtsjes na moesten alle schepen het maximale aantal van 14 punten als slechtste resultaat aftrekken.

De wedstrijd werd vooraf gegaan door een uitspraak van de zeilraad in een hoger beroepzaak aangespannen door Earnewâld. Het hoogste rechtscollege van de SKS bevestigde de uitspraak van de jury: Gerhard Pietersma was fout geweest in de tweede wedstrijd van Lemmer, waardoor onder meer aan boord bij Akkrum een gewonde viel doordat in een uitwijkende manoeuvre de giek van Heerenveen de schotenman aan het hoofd raakte.

Bij die confrontatie vielen harde woorden, over en weer en vooral van de kant van Pietersma. Hij bood tijdens de routebespreking in het openbaar zijn excuses aan, met name aan Sytze Brouwer van Heerenveen die zich behoorlijk geschoffeerd voelde.

De finale op de Snitsermar leek eerst een zacht eitje voor Grou te worden, maar in de loop van de race kwam er toch meer spanning en werd duidelijk dat uiteindelijk de beslissing niet viel door goed zeilen, maar door tactisch te varen en het eigen voordeel te creëren.

Video kampioen Grou (https://www.youtube.com/watch?v=Baw8QBmYnsQ)

zilveren skutsje zilveren skutsje
Finale 2 Finale 2