GRUTTE PIER WINT EERSTE WEDSTRIJD IFKS

Volg het kampioenschap live op Watersport-TV

HINDELOOPEN- Het skûtsje Grutte Pier van schipper Lucas Bouma uit Jorwert heeft zaterdagmiddag de eerste wedstrijd van de IFKS gewonnen. Op het IJsselmeer bij Hindeloopen bleven Bouma en bemanning de nummer twee, het skûtsje Striidber uit IJlst, voor.

Door Omrop Fryslan

De derde plaats bij de eerste wedstrijd van de Open Friese Kampioenschappen Skûtsjesilen ging in eerste instantie naar schipper Fonger Talsma van De Jonge Jan uit Wartena. De Jonge Jan verloor echter een protest en zakt met 17 punten terug in het klassement. De Wylde Wytse van Sikke Heerschop pakte daarmee de derde plaats bij Hindeloopen.

Strafpunten

Naast de straf voor De Jonge Jan kreeg ook schipper Sietse Broersma van Ora et Labora strafpunten aan de broek. Hij zou zijn bemanningslijst niet hebben ingeleverd, wat sinds dit jaar verplicht is. Volgens Broersma heeft hij dat echter wel gedaan en zal hij contact hebben met de wedstrijdleiding.

Het skûtsje De Zes Gebroeders van Klaas Kuperus kon niet starten vanwege averij aan het zwaard. Daardoor heeft ook dat skûtsje een straf van 17 punten gekregen.

Winnende skûtsje

Toen het winnende skûtsje op de eerste plaats zeilde, ging het even mis. De fok van het schip van Lucas Bouma schoot los. Ondanks dat momentje kon het skûtsje Grutte Pier toch nog de overwinning op het water bij Hindeloopen pakken.

P1040340 P1040340