STERNZEILDAG OP SNEEKERMEER

Oude tijden herleven

SNEEK- Op zondag 9 september herleven oude tijden op het Sneekermeer. Dan organiseren enkele oud-Sternzeilers een Sternzeildag voor oud zeilers uit deze klasse. Het doel van de dag is om oud zeilers de gelegenheid te geven nog eens in deze prachtige 2-mans boot te kunnen varen en herinneringen aan oude tijden te delen.

Bekijk oude promovideo Sternklasse (https://www.youtube.com/watch?v=0EvuSGGzNis)

De Stern klasse is inmiddels alweer 15 jaar verdwenen van het wedstrijdwater. Vanaf de 60er jaren tot het jaar 2000 deden er Sterns mee aan de Sneekweek en andere evenementen door heel Nederland. In 2004 werd de klasse organisatie opgeheven wegens ”gebrek aan belangstelling”. Op dat moment waren er nog maar enkele meetbrieven. De Stern werd ontworpen in 1955 door vd Stadt en was de eerste in polyester gebouwde eenheidsklasse in Nederland. De klasse maakte een stormachtige groei door tot aan deelname van 80 of meer Sterns tijdens de Sneekweek in de 70-er jaren. Daarna zakte de populariteit langzaam terug door opkomst van andere klassen zoals de Vaurien, Schakel, 420, 470, etc.

TIJ KEREN
Begin jaren 90 probeerde de klassenorganisatie Vereniging Stern Nederland nog om het tij te keren door een vernieuwing in de klasse door te voeren. Het drijfvermogen werd verbeterd, een aluminium mast en giek werden toegestaan en het plaatstalen zwaard werd vervangen door een profielzwaard.
In de 90-er jaren werden hierdoor enkele nieuwe Sterns gebouwd en oude boten omgebouwd en bloeide de klasse iets op. Helaas was er te weinig aanwas van nieuwe zeilers om het bestaan van de klasse te kunnen continueren. Het zittende bestuur besloot om die reden in 2004 om de klassenorganisatie op te heffen.
Het enthousiasme voor de boot is bij veel oud zeilers nog steeds aanwezig. Een 4-tal enthousiaste zeilers van het laatste uur hebben hun Stern nog steeds en hebben met elkaar besloten om begin september deze dag te organiseren. Zij zullen met hun boot aanwezig zijn tijdens deze Sternzeildag.
Ben je oud Sternzeiler en heb je interesse om deel te nemen? meldt je dan aan via: sternzeilen@rispinge.com
Meer informatie is te vinden op: Sternklasse (http://www.rispinge.com/sternklasse)

Stern 2 Stern 2
Stern 1 Stern 1