VEEL KANSHEBBERS NK SOLO

Meer dan 50 boten aan de start op Braassem

BRAASSEM- Aan het einde van het seizoen varen veel klassen om het Nederlands kampioenschap. Afgelopen week deed de Pampus dit op Loosdrecht, waar Mark Neeleman kampioen werd. Van vrijdag tot en met zondag varen de Solozeilers op de Braassem om de titel.

Met meer dan 50 inschrijvingen uit drie verschillende landen kunnen we nu al spreken van een groot succes voor de Soloklasse. Deze zeilklasse weet zich gehuld in een almaar toenemende populariteit onder herintreders van de wedstrijdzeilsport. Naast deze groep weet ook de jeugd en vooral de dames de weg naar deze klasse te vinden.

“De boot is handzaam en gewoon erg leuk om in te varen, maar de sfeer in de klasse is toch het meest bepalend. Op de kant heerst altijd een leuke- en prettige sfeer en zijn we zeker niet te beroerd om elkaar te helpen. Op het water echter wordt op het scherpst van de snede gevaren en dat moet ook als er maar aan de bar na afloop weer gelachen kan worden,” aldus Solozeiler en NK-promotor Marc Dieben.

Kanshebbers

Gevraagd naar de kanshebbers antwoord Marc: “Dat zijn er dit jaar meerdere. Peerke Kortekaas (kampioen 2016 en tweede in 2017) uit het Gelderse Giesbeek moet helaas afhaken in verband met een blessure en dus zijn er meerdere kanshebbers. Saskia Arnold uit Loosdrecht (winnaar Sneekweek 2018) heeft laten zien dat ze in vorm is. Maar de lokale heldinnen Marleen Gaillard en Claar van der Does zijn zeker ook favorieten. Deze dames hebben in het verleden al vaak laten zien dat ze de mannen de baas kunnen zijn. Daarnaast zullen de heren zich zeker ook mengen in de strijd. Anton Kok, Roel den Herder en Ted Bakker uit Giesbeek, Arnold Jippes en Paul Dijkstra Friesland en lokale held Mark Wildenberg maken zeker ook kans op de titel.  De top favorieten komen echter uit Engeland. Vader en zoon Mitchel staan wat mij betreft boven aan het lijstje en zijn de te kloppen mannen. Heel bijzonder is dat we dit jaar ook een deelnemer hebben uit de Verenigde Staten maar ik heb geen idee hoe goed de man is.”

Bakermat

“De watersportvereniging de Braassemmeer bestaat dit jaar 100 jaar en is toch ook een beetje de bakermat van de Soloklasse in Nederland. In de jaren 60-70 van de vorige eeuw voeren ze hier al in de Solo en we zien steeds meer mensen uit die tijd weer terug keren naar de Solo. Peter Bos en Johan Geenen zijn oud kampioenen uit die tijd en doen nu weer mee en ik voorspel dat ze beiden hoog in de klassering zullen eindigen”

Het ONK wordt gevaren op de Braassemermeer bij de Watersport Vereniging WV Braassemermeer, Noorderhem 2, 2371EC Roelofarendsveen. Vanuit het prachtige clubhuis van de vereniging zijn de wedstrijden goed te volgen.

Voor meer informatie kunt u terecht bij Marc Dieben (marc.dieben@soloklasse.nl) of de  Soloklasse website (http://www.soloklasse.nl).

Fotografie: Watersport-TV

DU6A9884 DU6A9884