ALMERE WINT WEER EEN SPEELRONDE EREDIVISIE

Spanning in Lelystad tot laatste moment te snijden

LELYSTAD- Regerend landskampioen Almere Centraal heeft voor de tweede keer dit seizoen een eerste plaats veroverd tijdens een speelronde van de Eredivisie Zeilen. Ditmaal werd in Lelystad gewonnen.

Ook op de laatste dag van speelronde 4 was de spanning wederom te snijden. Geen podiumplek was nog zeker en een enkeling heeft langer dan 2 races dezelfde positie weten te verdedigen. De teams waren genoodzaakt hun focus te behouden tot de laatste seconde. Waar de afgelopen speelrondes gepaard gingen met zwakke, onstabiele windsnelheden, was er in Lelystad genoeg wind om alle 45 geplande races te starten. Het wedstrijdcomité heeft alles op alles gezet voor snelle doorstartjes, en met succes! Dit weekend werden de meeste flights binnen dit seizoen voltooid en had ieder de mogelijkheid om zelf het verschil te maken.

Almere Centraal heerst
Almere Centraal heeft het hele weekend consequent in de top gevaren en hun voorsprong nog verder weten uit te bouwen voor prolongatie van de landstitel. Met een brede glimlach stappen ze dan ook van de boot, want dit is de derde keer dat ze het erepodium mogen betreden. Zeiler Yuri Hummel sluit voor het eerst dit seizoen aan bij het team en valt gelijk met zijn neus in de boter. “Het blijft een hartstikke goed team met veel ervaring. Alle manoeuvres liepen soepel en vooral downwind ging het gesmeerd! Natuurlijk hadden we hier en daar een foutje, maar die wisten we goed op te vangen. Nét jammer dat de genakerval in de 7e flight in de fok kwam, waardoor we niet konden hijsen en als vijfde finishten. Desondanks wisten we weer aan top te komen en hebben we ons goed herpakt.” Hummel is blij met hun prestatie. “Op het water in Veere kunnen rare dingen gebeuren, dus het is fijn dat we nu alvast weer onze voorsprong hebben uitgebouwd.”

Allesbepalende laatste flight
Tot de laatste 15e flight van het weekend (waarin 3 wedstrijden worden gevaren) strijden WV Braassemermeer, WV De Meeuwen én Jachtclub Scheveningen om de 2e en 3e plek. Tom Kerkhof van team Scheveningen licht toe: “We hebben absoluut een aantal hoogtepunten meegemaakt dit weekend. Op een gegeven moment kwamen we als 5e om de boventon, waarna we als 2e finishten. Een goede teamprestatie! Ook zijn we natuurlijk blij dat we alle races hebben kunnen varen!” Een aantal weken geleden Jachtclub Scheveningen deel aan de finale van de Sailing Champions League, waar de Scheveningse mannen veel ervaring hebben kunnen op doen. “We hebben daar met wisselende condities de boot snel weten te houden, iets wat dit weekend ook perfect van pas kwam. Aan de wind gingen we als een trein en dat hielden we vast. Vaak beginnen we langzaam, maar gaan daarna steeds beter varen.”

WV Braassemermeer werd met slechts 31 punten 2e, gevolgd door De Meeuwen uit Leeuwarden met 33 punten. Jachtclub Scheveningen sluit deze ronde af op een 4e plek met 34 punten.

Eindstand Eredivisie Zeilen speelronde 4

WV Almere Centraal – 28 punten
WV Braassemermeer – 31 punten
WV De Meeuwen – 33 punten
Jachtclub Scheveningen – 34 punten
VW De Twee Provinciën – 40 punten
KNZ& RV Muiden – 42 punten
WSV Giesbeek – 43 punten
International Yacht Club Amsterdam – 43 punten
WS Heeg – 44 punten
RR& ZV Maas & Roer – 46 punten
WV Uitdam – 47 punten
WV Breskens 2e team – 54 punten
Zeilteam Westeinder – 55 punten
WV Breskens 1e team – 64 punten
WSV Wolphaartsdijk – 90 punten

Wat is Eredivisie Zeilen

In de Eredivisie Zeilen strijden toonaangevende watersportverenigingen van Nederland in moderne sportboten van het type J/70. De boten worden beschikbaar gesteld door de organisatie om te zorgen voor een gelijke strijd om de landstitel. Zeilers hoeven alleen hun eigen zeilpak mee te nemen. De boten worden geleverd door de stichting J-Club Nederland die mee investeert om de Eredivisie Zeilen mogelijk te maken.

De wedstrijdformule is helder: korte races van ongeveer 15 minuten, identieke boten, één wedstrijdbaan en vijf speelronden op unieke locaties verspreid door Nederland. Dit alles wordt georganiseerd door een sterk wedstrijdcomité. De teams worden op het water gewisseld waardoor het mogelijk is om maximaal 45 wedstrijden per speelronde te organiseren, waarmee theoretisch het totaal op 225 races uit kan komen aan het einde van het seizoen.

De Eredivisie Zeilen is online te volgen met live SAP tracking verrijkt met animaties. Ook de bezoekers die fysiek aanwezig zijn op de locatie kunnen de race eenvoudig volgen vanaf de kant.

Speelronde 5 (finale) 5-7 oktober  Veere

Foto’s Jasper van Staveren