TEAMNL GOED VAN START BIJ WORLD CUP ENOSHIMA

Test-event op olympisch zeilwater

ENOSHIMA- De Nederlandse topzeilers van TeamNL Zeilen hebben hun eerste dag van de World Cup in Enoshima met mooie resultaten afgesloten.

Wereldkampioene RS:X-windsurfen Lilian de Geus neemt op wedstrijddag 1 direct de leiding in het klassement.  “Ik zat er de eerste race nog niet echt lekker in. Het was fysiek pittig en de omstandigheden waren ook wel tricky. Ik snapte nog niet helemaal hoe de wind in elkaar zat. De races daarna voer ik twee super goede races. Ik ben wel tevreden. Twee 1’tjes en ja, ook 1 slechte race, maar dat kan gebeuren!”

Bij de RS:X-mannen bevinden Kiran Badloe en Dorian van Rijsselberghe zich na hun eerste racedag beiden in de top 10. Badloe voer een 3, een 1 en een 8 en staat daarmee op de 2e plaats overall. Van Rijsselberghe noteerde een 4, een 7 en een 24 op het scorebord en staat 6e. Badloe kijkt uit naar de aankomende wedstrijddagen: “We zijn niet slecht van start gegaan! We willen deze laatste World Cup zo goed mogelijk varen en weer veel leren op het Olympisch water. Na Aarhus hebben we lekker wat time off gehad, dus het was wel weer even inkomen. Maar ik heb zin in de rest van de week!”

Gedeelde eerste plaats
Afrodite Zegers & Anneloes van Veen hebben hun eerste racedag in Japan uitstekend werk geleverd. Ze finishten hun races als 2e en 5e en staan daarmee op een gedeelde eerste plek, samen met het Italiaanse duo Benedetta di Salle & Alessandra Dubbini.
Zegers blikt tevreden terug op de wedstrijden: “Het was een prima dag. We hadden shifty wind op onze baan, maar het ging goed. We zijn hier naartoe gekomen om de wind en de omstandigheden beter te leren kennen, en elke dag leren we bij. Vandaag hadden we een duidelijk plan: we wilden in deze omstandigheden wat meer de druk op de baan opzoeken en dat betaalde zich goed uit. Het voelt goed om zo lekker te beginnen!”

Heiner compenseert
Nicholas Heiner (Finn-klasse) startte zijn World Cup met wat onduidelijkheden rondom het gewicht van zijn boot, waardoor hij voorafgaand aan het evenement een aantal strafpunten opgelegd kreeg. Ondanks die tegenslag vaart Heiner een hele sterke eerste racedag en staat hij na 2 races op de 4e plek overall. “We hadden redelijk wat wind vandaag en die was enorm tricky. Ik heb wel een 1 en een 2 gevaren, dus op zich een prima dag! Ik wil hier natuurlijk de boel verkennen, de locatie, de cultuur, maar ik wil het evenement ook heel graag winnen. Als je hier een goede week laat zien, dan geef je een mooie waarschuwing af richting je tegenstanders en dan weet je dat je op de goede weg zit.”

Wisselende dag
Voor Laser Radial-zeilster Marit Bouwmeester ging haar World Cup wisselend van start. Haar eerste race van de dag finishte zij als 2e, maar haar tweede race kwam ze door wat foutjes als 23e over de finishlijn: “Ik heb twee kleine fouten gemaakt, die helaas heel hard af werden gestraft. Dat heeft heel veel punten gekost, maar tegelijkertijd hebben we ook heel veel ontdekt over de windrichting op deze baan. Morgen varen we op dezelfde baan met een vergelijkbare windvoorspelling. Dan kunnen we meteen het geleerde van vandaag laten zien!”

Bouwmeester staat momenteel 11e overall. Maxime Jonker kende eveneens een dag met wisselende resultaten. Zij finishte haar eerste race als 16e en de tweede race als 2e. Daarmee staat Jonker na haar eerste wedstrijddag op de 4e plek overall.

49erFX-duo
Wereldkampioenen in de 49erFX, Annemiek Bekkering & Annette Duetz, kenden een redelijke dag. Zij finishten hun races als 10e, 2e en 16e en staan daarmee 6e overall. Bekkering vertelt: “We gingen niet zo heel goed goed vandaag. We hadden wel goede momenten, maar we zaten er ook wel een paar keer naast. Op zich hebben we wel goede dingen mee kunnen pakken vandaag waar we morgen en in de verdere toekomst echt wel wat mee kunnen. We hebben in elk geval veel zin in morgen en denken het dan wel beter te kunnen doen.”

Tijdens de wedstrijd kwam het duo ook nog een verrassing tegen, vertelt Bekkering: “Ik zag ineens een vin. Eerst dacht ik nog, wat leuk een dolfijn! Maar nee, het was een haai. We wisten even niet zo goed wat we moesten doen, maar gelukkig zwom hij er gauw vandoor!”

Worldcup Worldcup