UITDAGENDE DAG VOOR TEAMNL BIJ WORLD CUP

Weinig wind op olympisch zeilwater Enoshima

ENOSHIMA- Op de derde racedag werd er voor de zeilers bij de World Cup in Enoshima weinig wind voorspeld. Het lichte weer zorgde voor nieuwe uitdagingen. Iets waar de Nederlandse zeilers over het algemeen blij mee zijn. Ze zijn tenslotte naar Japan vertrokken met een heldere missie: zo veel mogelijk het Olympische water en de omgeving leren kennen. In alle klassen, behalve de Laser Radial, konden races worden gestart en gefinisht.

In de RS:X zorgde weinig wind voor uitputtende omstandigheden. Met weinig wind moeten de windsurfers zich voortbewegen door pompende bewegingen met het zeil te maken en dat is, vooral voor de wat grotere mannen en vrouwen, slopend. Kiran Badloe, die vandaag 24 jaar is geworden, finishte zijn races als 17e en als 4e. Een derde race werd niet meer gevaren, omdat de wind te veel afnam. Doordat de meeste mannen in de RS:X-klasse wel twee wisselende races neerzetten, behoudt Badloe zijn koppositie in het klassement. Dorian van Rijsselberghe zette twee mindere resultaten neer. Hij finishte beide races als 21e en zakt van de 3e naar de 7e plek. “Prima dagje weer! We moesten wel weer behoorlijk hard werken om de kleine jongens bij te kunnen blijven, maar ik sta er nog steeds goed voor.” Badloe en Van Rijsselberge beginnen zich al aardig thuis te voelen in het Japanse kustplaatsje Enoshima. Badloe vervolgt: “We weten waar we de goede sushi en een lekker kopje koffie kunnen halen. Als je hier wat meer bekend raakt, voel je je ook meer op je gemak en dat is voor ons wel heel belangrijk.”

Bij de dames voer Lilian de Geus een sterke dag. Ze finishte haar races als 8e en 3e en klimt daarmee naar de 3e plaats in het klassement. “We hadden best lastige wind, maar ik heb stabieler gevaren dan de andere dagen en goede klapjes gemaakt. Het was weer leerzaam, dit windje! Morgen wordt denk ik wel een hele belangrijke dag om gunstig de medalrace in te gaan.” Vanzelfsprekend hoopt de Geus de selectie voor de Olympische Spelen 2020 af te ronden. Hiervoor moet ze de World Cup bij de top 7 eindigen. Toch stelt ze haar leerproces voorop: “Ik wil hier gewoon heel veel leren. We boffen met deze condities. Ze zijn heel lastig, maar daardoor juist ook heel leerzaam. Dit is wel lekker uitdagend! Fijn om te merken dat het dan goed gaat, zoals vandaag. Ik hoop dat ik dat morgen ook weer kan laten zien en dat ik weer de strijdlust heb om voor de winst te gaan. Het gaat steeds lekkerder!“

Nicholas Heiner klimt
Voor Nicholas Heiner werd dag 3 eindelijk een dag zonder tegenslagen. De Finn-zeiler startte zijn World Cup met strafpunten en een aanvaring, maar zeilt ondanks alles sterk. Hij finishte zijn races van de dag beide als 4e en klimt daarmee naar de tweede plek overall. “Vandaag was eigenlijk hetzelfde als gisteren: ik heb twee hele goede races gevaren, lekker steady. Zonder alle tegenslagen had ik nu 1e gestaan, maar het is even niet anders. Het belangrijkste is dat we er lekker in zitten en de goede dingen doen. De boot lijkt weer waterdicht te zijn en we gaan hard! We hebben nu alleen maar aflandige wind gehad hier en we hebben gezien dat we daar goed in gaan. Dat geeft vertrouwen! En die andere condities komen vast wel weer.”

Italiaans 470-duo
Afrodite Zegers en Anneloes van Veen hebben hun World Cup tot dusver steady resultaten neergezet. Ze voegden op de derde racedag een 6 en een 8 aan kun scorebord toe en staan met 21 punten op de gedeelde eerste plaats, samen met de Italiaanse Benedetta di Salle & Alessandra Dubbini. “Dat was een uitdagend dagje! We hebben er het maximale uitgehaald vandaag, maar ook wel wat foutjes gemaakt. Het was geen topdag maar ook niet slecht, het was oke! Gelukkig wel echt super leerzaam. Je moet hier echt allround zijn. Elke dag op het water kan weer totaal anders zijn.”

Geen races
De Laser Radial kon op wedstrijddag drie geen enkele wedstrijd finishen. Hun races stonden pas later op de dag gepland. Er werd nog wel een race gestart, met heel weinig wind, maar bij de tweede bovenboei werd deze race toch gecanceld. Marit Bouwmeester staat dus, net als de dag ervoor, op de tweede plek. Daphne van der Vaart staat 5e, gevolgd door Maxime Jonker op de 6e plek.

Ook de 49erFX startten pas laat op de dag met hun races. Zij konden één race finishen en werden daarna naar de kant gestuurd. Annette Duetz vertelt: “Toen we moesten racen was er nog een klein beetje wind over. Het was een beetje shifty en we maakten een paar foutjes, waardoor we wat plekjes hebben verloren.” Het duo, Annemiek Bekkering & Annette Duetz, komt als 12e over de finish en komt daarmee op de 7e plek te staan. “Het was oke, maar hadden het wel wat beter kunnen doen. Morgen willen we scherper starten. Als we meer vooraan beginnen, dan wordt het allemaal net even wat makkelijker.”

De Finn, 470 en Laser Radial varen nog t/m zaterdag fleet races en varen op zondag hun medalraces. De 49erFX en RS:X varen t/m vrijdag fleet races en op zaterdag de medalraces.

heiner heiner