ZEILERS AAN ELKAAR GEWAAGD

Op openingsdag Open Dutch Sailing Championships

MEDEMBLIK- De eerste dag van het Open Dutch Sailing Championship is vrijdag gestart onder goede omstandigheden. Alle geplande wedstrijden zijn gevaren, de strijd om de nationale titels is begonnen.

Met een westelijke wind en een knoopje rond de 8 tot 10 lag het IJsselmeer er rustig bij. De wind is sterk genoeg om alle geplande races op tijd te starten. In een aantal klassen drijven de eerste toppers al boven, maar er is nog nergens iets te zeggen over mogelijke winnaars. Alles ligt nog erg dicht bij elkaar, met een iets toenemende wind kan de top er morgen weer heel anders uitzien.

Grote velden onder de Lasers
De Laser Standaard start de wedstrijd met 22 boten. Yuri Hummel start het evenement zeer sterk met alleen maar eerste plaatsen: “Van dit veld heb ik denk ik de meeste uren op het water gezeten de afgelopen tijd. Vandaag was wel een lastige dag met vlagerige condities, maar dit is een mooi begin van het weekend. Mijn doel is wel deze plaats te behouden.” Een van zijn concurrenten is Serge Kats, die vorig jaar net naast de Nederlandse titel greep. Sierk Jan ter Haar ging er toen met de hoofdprijs vandoor. Dit jaar is ter Haar niet aanwezig om zijn titel te verdedigen.
In de Laser Radiaal klasse verschenen maar liefst 47 boten aan de start. De Britse Arthur Farley die na drie races eerste staat: “Het was prima weer voor mij, ik ben de jongste van de vloot en qua gewicht zit ik denk ik in het midden. Ik vond het vandaag niet te vlagerig, bleef ook wel veilig in het midden van de baan varen. Van te voren had ik niet echt een doel, maar na vandaag streef ik wel voor de top 5.”

Groot veld
In de Laser 4.7 zien we met 36 boten ook een groot veld. De jongste deelnemer van dit evenement is Josephine Holtz, zij is vorige maand net 13 geworden. “Ik vaar nog maar een half jaar in de Laser 4.7, ben nu vooral bezig met uren maken. Dit evenement doe ik dus niet mee voor de prestatie, ik vind het ook vooral belangrijk plezier te hebben op het water.”
Oudste deelnemer in de Finn
De mannen in de Finn starten vandaag met 45 boten. In deze klasse vinden we de oudste deelnemer van het evenement, Rodrick Casander is 74 jaar: “Ik vind het leuk om voor de jongens te eindigen die een stuk jonger zijn, dat is wel mijn drive. Ik doe nu lekker mee in de middenmoot.” Met lege handen gaat Casander sowieso niet naar huis, de Finn heeft verschillende divisies verdeeld in leeftijd. Als 70 plusser strijdt Casander mee voor de Finn Legends titel, aangezien hij de enige 70 plusser in het veld is, heeft hij deze titel alvast gewonnen door simpelweg te finishen.
De teruggekeerde Pieter Jan Postma is de favoriet in de Finn. Na de eerste dag pakt hij dan ook de leiding, maar niet met overtuiging. Op slechts 1 punt verschil staat Eric Bakker. Niels Broekhuizen, die normaal in de Laser vaart, eindigt zijn eerste dag op de derde plaats.
Spannende wedstrijden
Bij de Yngling klasse ligt het veld dicht op elkaar. Maarten Jamin weet zichzelf knap naar voren te varen tijdens de dag. Hoewel Marcel de Jong met zijn team de overhand leek te pakken, met twee 1tjes in de eerste races, vallen ze in de laatste race terug en eindigen op een zevende plaats. Hiermee kan Jamin de leiding pakken na de eerste dag varen.
Bij de Contenders vaart de Brit Chris Bohier een goede eerste dag, met in totaal zeven punten leidt hij de vloot. Daarop volgt Paul Verhallen, een van de favorieten, met 14 punten. Nummer 3 is regerend Nederlands Kampioen Winfred Westerman met 16 punten. Het ligt hier nog dicht op elkaar, met een beetje wind erbij kan er in de komende dagen alweer veel veranderen.
Debuut Soling
De Soling vaart voor het eerst mee op dit kampioenschap, met 15 boten en 5 verschillende nationaliteiten. De Canadees Peter Hall weet met zijn bemanning als eerste de leiding te pakken. De teams van Gabor Helmhout en Brammy Soethoudt staan tweede en derde met beide 10 punten. Hier is dus nog een spannende strijd te strijden de komende dagen.
Onverslaanbare teams
De nummers 1 en 2 in de 49erFX lijken onverslaanbaar. Dewi Couvert en Elise de Ruyter varen zeer steady voorin met direct achter hen Cecile Janmaat en Julia van der Vaart die alleen maar tweede plaatsen varen. Remy Oomens en Robin Becker eindigen de eerste dag aan de leiding in de 49er. Pim van Vugt en Bart Lambriex zakken na een sterke start van de dag naar een tweede plaats na 5 races. De voorlopig derde plaats wordt ingenomen door Jan van Wiggen en Quinten Bramervaer. Bij de 29ers lijkt de nummer 1, Robbert Huisman en Gijs Zuidema, onverslaanbaar met in totaal vier eerste plaatsen. Het slechtste resultaat (een vierde plaats) mogen ze al aftrekken van het totaal.
Grote verscheidenheid
In de Nacra 15 zijn maar liefst 7 nationaliteiten onder de 22 boten die vandaag aan de start liggen. Het is erg close racing in deze klasse, de Duitse Jesse Lindstadt en Janneke Fock staan op een eerste plaats. Tweede is het Belgische team met Lucas Claeyssens en Anne van den Berghe, twee punten hierachter komen de Spaanse Adrian Surroca en Eloisa Santacreu. Beste Nederlanders zijn Laila van der Meer en Bjarne Bouwer, zij staan momenteel vierde.
Niet geheel verrassend vinden we Marco van Driel met zijn team in de SB20 ijzersterk op 1 met drie eerste plaatsen. Concurrenten als Martijn Buitenhuis en Hein Ruyten zullen hard moeten werken om in de buurt van van Driel te blijven.
In de J22 is het spannend in de top, tussen de nummer 1 en de nummer 6 zitten op dit moment zes punten. Hier kan de komende dagen nog veel veranderen, voorlopig leidt het team van Gideon Mastenbroek de vloot.
Als verwacht
Na 17 flights op de eerste dag staat de Nederlandse Dirk-Jan Korpershoek aan de leiding gevolgd door de Poolse Szymon Jablkowski. Verrassend is de Duitse Merle Struck, in de eerste races weet haar team knap te winnen. Gedurende de dag zakken ze wat in het klassement, maar ze hebben de mannen op scherp gezet.

Fotografie Klaas Wiersma

nk 2 nk 2