SPANNENDE FINALE EREDIVISIE ZEILEN

Laatste speelronde volgend weekeinde in Veere

VEERE- Het belooft een spannende laatste speelronde te worden van de Eredivisie Zeilen 2018 competitie. Van vrijdag 5 tot en met zondag 7 oktober treden 15 zeilteams uit het hele land aan voor het sluitstuk in het Zeeuwse Veere. Zal het Watersportvereniging Almere Centraal lukken om voor de 3ekeer op rij de landstitel binnen te slepen? Of weet Jachtclub Scheveningen hun doelstelling te verzilveren en mogen ze dit jaar de hoogste trede van het podium betreden?

Het Veerse meer is voor de Eredivisie zeilers bekend vaarwater. Voor het 3e jaar op rij wordt hier een speelronde verzeild, maar dit jaar ook het finale weekend. De weersomstandigheden zien er op dit moment in ieder geval prima uit zodat de geplande 45 races allemaal gevaren moeten kunnen worden. Het totaal zou daarmee in 2018 op 165 gezeilde wedstrijden gaan uitkomen en heeft alle teams veel mogelijkheden geboden om voor de titel te kunnen strijden. WV Almere Centraal gaat momenteel in het algemeen klassement aan de leiding (84 punten), gevold door Jachtclub Scheveningen (92 punten) en WV De Meeuwen (98 punten). Maar ook het meest zuidelijke team (Maas & Roer uit Roermond) en meest noordelijke team (VWDTP uit Groningen) zitten binnen schootsafstand voor een podiumplaats.

Almere Centraal hattrick
Het gaat Almere Centraal bijna het hele seizoen voor de wind. Van de laatste 4 speelronden wisten zij er twee te winnen en drie keer op het podium te belanden. Enkel in Roermond tijdens speelronde 2 in zeer licht weer en relatief weinig te zeilen wedstrijden vielen zij buiten het podium. Voor Almere Centraal is er een hoop aangelegen ook dit seizoen op hun naam te stellen, dan hebben zij driemaal op rij het event weten te winnen. Het ambitieuze zeilteam van Jachtclub Scheveningen heeft ook zijn zinnen gezet op de titel. Twee jaar geleden stonden zij als 3e overall op het podium, vorig jaar als 2e en dit jaar is de ambitie als 1e te eindigen. “Afgelopen winter hebben we ons als doel gesteld dat we de stijgende lijn moeten vasthouden. We hebben qua resultaten wel een wisselend jaar achter de rug, deels door de lastige (lichtweer) zeilomstandigheden maar ook door diverse wisselingen van teamsamenstelling. Maar in Veere zijn we op oorlogssterkte en gaan echt het hoogst haalbare!”

Watersportvereniging De Meeuwen houdt ook serieus zicht op de titel, al is het te overbruggen verschil voor dit zeilteam iets groter. Wel wist De Meeuwen het Jachtclub Scheveningen met regelmaat moeilijk te maken en hen kostbare punten te ontnemen. De messen zijn in ieder geval geslepen en het belooft een weekend op het scherpst van de snede te gaan worden.

Eredivisie Zeilen live
Dankzij SAP Analytics zijn alle wedstrijden van de Eredivisie Zeilen live te volgen. Iedere boot en alle wedstrijdboeien zijn voorzien van een tracker die de positie op de baan doorgeeft. Tijdens de race is het hierdoor mogelijk direct de positie op de baan én de virtuele stand in het klassement te bekijken. Na iedere race is de stand ook volledig bijgewerkt. Voor zowel de teams als de online volgers is het vervolgens direct duidelijk hoe de kaarten op tafel liggen en hoe hard er moet worden gevaren om punten binnen te halen of veilig te stellen.

Tussenstand Eredivisie Zeilen 2018 na 4 speelronden:
WV Almere Centraal – 84 punten
Jachtclub Scheveningen – 92 punten
WV De Meeuwen (Leeuwarden) – 98 punten
RR& ZV Maas & Roer (Roermond) – 103 punten
VW De Twee Provinciën (Groningen) – 106 punten
WSV Giesbeek – 109 punten
International Yacht Club Amsterdam – 110 punten
KNZ& RV Muiden – 113 punten
WV Braassemermeer – 116 punten
WV Uitdam – 119 punten
Zeilteam Westeinder – 135 punten