CAROLIJN BROUWER BESTE ZEILSTER TER WERELD

Nederlandse voor de tweede maal winnares

FLORIDA- De Nederlandse zeilster Carolijn Brouwer is in Florida, USA, verkozen tot wereldzeilster van het jaar. Brouwer deelt de titel met haar Franse teamgenoot Marie Riou. Samen werden ze dit jaar de eerste vrouwen die de Volvo Ocean Race wonnen.

Klik hier voor video reactie Carolijn Brouwer (https://www.youtube.com/watch?v=zk6pAkFMubo&t=11s)

Voor Brouwer is het de tweede keer dat ze de prestigieuze titel in de wacht sleept. Exact 20 jaar geleden won Brouwer ook al eens, destijds voor haar prestaties in het Olympische zeilcircuit. Naast de individuele titel wonnen Brouwer en Riou met het Dongfeng Race Team ook de titel voor beste zeilteam van de wereld. “Dit is een heel speciaal en bijzonder moment. Precies 20 jaar geleden werd ik voor het eerst uitgeroepen tot World Sailor of the Year vanwege mijn prestaties in het Olympisch zeilen. Nu win ik samen met Marie de award wegens onze prestaties in het Oceaan zeilen. Dit tekent ook de veelzijdigheid en mogelijkheden van onze prachtige sport. Het is echt een hele grote eer om mijn naam nu twee keer in het rijtje te zien staan tussen alle zeillegendes. Ik ben voorlopig nog niet klaar met zeilen, op naar de volgende 20 jaar!”

Dongfeng beste zeilteam

Naast dat Brouwer en Riou verkozen werden tot beste zeilsters ter wereld veroverden zij met het Dongfeng Race Team ook de titel Zeilteam van het Jaar. “De prijs met het team hebben we echt te danken aan onze teamspirit en de sterke band die wij als groep hebben. Ruim anderhalf jaar bloed, zweet en tranen. Charles, onze schipper, zei het al bij de Volvo Ocean Race finish in Den Haag: ’Wij waren misschien niet het beste zeilteam, maar wij waren het sterkste team’.  Of je nou midden in de Zuidelijke Oceaan bent, het stormt en het koud en nat is of als je onder immense druk staat aan de vooravond van de beslissende etappe naar Den Haag, dan is de team (spirit) het enige wat telt. En dat team is veel groter dan alleen die 7 mannen en 2 vrouwen die op de boot zaten.”

Van Rijsselberghe grijpt naast titel

Bij de mannen greep wereldkampioen windsurfen Dorian van Rijsselberghe naast de prijs voor ’s werelds beste zeiler van het Jaar. De titel ging naar de Cyprioot Pavlos Kontides, wereldkampioen in de Laser. Kontides liet naast Van Rijsselberghe onder andere ook Dongfeng-schipper Charles Caudrelier achter zich.

Fotografie Martin Keruzore e.a.

Car Car
car 2 car 2