NEDERLAND EREGAST TIJDENS FESTIVAL ESCALE A SETE

Feestelijke aftrap tijdens Traditionele Schepenbeurs

DEN HELDER- Voor het tienjarig jubileum van het festival Escale à Sète brengt de Noordzee een bezoek aan de Mediterranée. De Franse en Spaanse burgemeesters en organisatoren komen de uitnodiging persoonlijk overbrengen op de Traditionele Schepenbeurs in Den Helder.

Bekijk video impressie Festival Escale a Sete (https://www.youtube.com/watch?v=w12Azb4msbw)

Voor het eerst georganiseerd in 2010, is Escale à Sète een tweejaarlijks terugkerend ijkpunt in de maritieme wereld van de Middellandse Zee. Het 17e -eeuwse Sète ontvangt honderden erfgoedschepen tijdens de week van Pasen en viert de maritieme tradities in het hart van deze mediterane havenstad.
 Sète is zowel een zee- als een rivierhaven, op het kruispunt van het Canal du Midi, het Canal du Rhône à Sète en de Golfe du Lion. De talrijke grachten en kanalen liggen vol met de lokale, felgekleurde barken, die tijdens het festival hun krachten meten bij de unieke ‘joutes languedociennes’ (zie ook foto rechtsonder): een spannend steekspel vanaf deze roeiboten, waarbij de verliezers in het water vallen.

Windstreken
Het karakter van Sète is gevormd door zeelieden afkomstig uit alle windstreken. De stad tussen zee en meer, bracht niet alleen muzikale grootheden als George Brassens en Manitas de Plata voort, maar heeft ook vandaag de dag nog een levendige muziekcultuur, die tijdens het festival uitbundig gevierd wordt. Dit gaat gepaard met heerlijke mediterrane gerechten, dans, culturele exposities en demonstraties van maritieme ambachtelijke tradities.
 Het evenement Escale à Sète wordt georganiseerd door een stichting van zeelieden en telt 400 vrijwilligers. In de loop der jaren is het uitgegroeid tot een groot publieksevenement met bij de laatste editie zo’n 375.000 bezoekers, honderden schepen en zo’n duizend betrokken medewerkers. Het festival is erkend door de Franse tak van UNESCO en diverse andere cultuurinstellingen, vanwege de hoge kwaliteit en de inzet voor het behouden en overdragen van de maritieme cultuur in de Middellandse Zee.

Schepenfestival
De afgelopen edities is het festival in Sète uitgegroeid tot hét traditionele schepenfestival van de Middellandse Zee. Andere havensteden hebben zich aangesloten: Castellon de la Plana in Spanje, Port-Vendres, Agde. Deze samenwerking maakt het onder andere mogelijk om enkele grote Tall Ships te ontvangen in de Middellandse Zee. Een mooie bestemming, maar ook een lange zeereis, via de Straat van Gibraltar.
Een 7-koppige delegatie van burgemeesters en organisatoren uit Sète, Castellon de la Plana, Port-Vendres en Agde zal op 9 november de Traditionele Schepenbeurs bezoeken voor de officiële ondertekening van de contracten met de driemastschoener Oosterschelde en de klipperbrik Morgenster. Dit vindt plaats om 16:30 uur.

sipa_00764710_000001_1 sipa_00764710_000001_1
bateausete-3586857 bateausete-3586857