VWDTP WINT LANGWEER COLD RACE

Groningers prolongeren titel

LANGWEER- Na 48 spannende wedstrijden is het team VWDTP uit Groningen afgelopen weekeinde gekroond tot winnaar van de Langweer Cold race 2018. Er deden 54 teams mee die streden in Polyvalken.

De omstandigheden waren op zaterdag aan het begin van de ochtend nog wat onstuimig. Een stormfront wat nog passeerde boven de Waddeneilanden noodzaakte de wedstrijdleiding de start uit te stellen. “De vlagen van zo’n windkracht 7 waren net iets teveel van het goede, maar gelukkig zakte de wind rond 14:00 uur weer naar zeilbare omstandigheden. Aangezien de baan al helemaal klaar lag, kon er vrijwel direct gestart worden en hebben we er een mooie serie races uit weten te persen”, vertelt wedstrijdleider Alex Hoeve. Team ‘Zeg maar Groningen’ deed zaterdag goede zaken en wist aan het einde van de dag het klassement aan te voeren.

Herverdeeld
Na de eerste race dag werd de gehele vloot herverdeeld in een COLD en HOT fleet. Dankzij deze herverdeling komen op zondag de beste 27 teams van dit jaar tegen elkaar uit in de COLD fleet, de overige 26 teams in de HOT fleet.
Op zondag waren de weergoden de zeilers beter gezind en kon er met een mooie wind van 3 tot 4 beaufort gevaren worden. Dat er met het mes op tafel gezeild werd bleek in de strijd tussen de uiteindelijke winnaars en het ‘Wapen van IJlst’ die allebei tot het laatste moment in de race waren voor de bokaal. Aan het einde van de dag moest het ‘Wapen van IJlst’ toch z’n meerdere erkennen in team ‘Zeg maar Groningen’ die er met een minimaal verschil van slechts 3 punten met de bokaal naar huis ging.
Stuurman Arthur Kluppel van team ‘Zeg maar Groningen’ licht toe: “Mooi dat we onze titel hebben weten te prolongeren, maar makkelijk ging het zeker niet. We deden goed mee voorin het veld en hebben constant top 3 gevaren. We hebben wel flinke wat battles uitgevochten. Dankzij ons vrij geroutineerde team waarmee we veel wedstrijden varen was er strakke communicatie aan boord en betaalde zich regelmatig uit. We kijken nu al uit naar volgende jaar om hopelijk een hattrick te scoren en de wisselbokaal mee naar Groningen te nemen!”

Tevreden
Initiatiefnemer en organisator Arjen Rahusen kijkt opnieuw tevreden terug op een succesvolle editie: “De opzet slaat duidelijk aan. Op het laatste moment hebben we zelfs moeten besluiten om naar twee wedstrijdbanen te gaan om zo de grote groep deelnemers op de wedstrijdbaan te kunnen managen, maar bij 54 teams moesten we dit jaar echt de lijn trekken. Gezien de animo voor dit evenement gaan we kijken waar we in 2019 de lat zullen gaan leggen maar bij 60 teams zitten wij op het maximum. De eerste 15 teams voor de 4e editie van de Langweer Cold Race (9 en 10 november 2019) hebben zich inmiddels al ingeschreven en dat is natuurlijk prachtig!”
Onder de deelnemende team zijn veel SKS- en IFKS zeilers, zeilers uit de Eredivisie Zeilen en vele getalenteerde zeilers aanwezig. Het principe is veel korte races varen van maximaal 15 minuten in telkens een andere boot. De teams worden op het water gewisseld dankzij de inzet van RIB’s (grote speedboten) om de het wedstrijdschema vlot af te kunnen werken.
De Langweer Cold Race powered by Heineken is een initiatief van Sailservice met ondersteuning van de drie cafés uit Langweer: De Tapperij, Wapen van Langweer, de Drie Zwaantjes en Bakkerij Langweer.
Meer informatie en de volledige uitslag van de Langweer Cold Race is te vinden op de LANGWEER COLD RACE (http://www.langweercoldrace.nl)

Langweer Cold Race 2018-6208 Langweer Cold Race 2018-6208
Langweer Cold Race 2018-6467 Langweer Cold Race 2018-6467