DAG VAN HET WEDSTRIJDZEILEN

Zorgen over terugloop van het aantal deenemers

ROELOFARENSVEEN- Zaterdag 24 november gaan zeilers en wedstrijdorganisaties met elkaar in gesprek. Belangrijkste onderwerp, de competitie van de toekomst. Waarin de toekomst al in 2019 is, maar waarbij ook wordt gekeken naar de volgende jaren. De Noordzeeclub streeft naar een eerlijke competitie, maar wel een competitie met aantrekkelijke wedstrijden met voldoende deelnemers.

Zeilteams bepalen aan het begin van het seizoen, als het niet al eerder is, de wedstrijden die ze komend seizoen gaan varen. In ieder geval in grote lijnen. De locaties worden bepaald en op elkaar afgestemd en het hele seizoen wordt er door heel Nederland gevaren. Helaas zijn er toch veel wedstrijden waar het deelnemersaantal laag is. Daar moet verandering in komen, maar hoe? Het is en blijft een ingewikkelde puzzel.
Terugkijkend op het afgelopen zeilseizoen met in totaal 16 evenementen op de kalender voor de Verbondsbezem en de Dutch Quarter Ton Cup. Verdeeld over zo’n 26 weken is het een goed gevulde kalender. Met afgelopen jaar ook nog het Wereldkampioenschap Zeezeilen is er genoeg om over te evalueren tijdens de Dag van het Wedstrijdzeilen.
Competitie 2020 en verder
Belangrijkste onderdeel deze dag is het vooruitkijken, zo wordt de jaarkalender 2019 besproken waar een mooie nieuwe race in te vinden is. De competitie voor 2019 staat dus al grotendeels in de steigers. Het seizoen 2020 ligt nog helemaal open, daarover gaat de Noordzeeclub graag in gesprek met zeilers, organisaties en andere geïnteresseerden tijdens de Dag van het Wedstrijdzeilen. Ter voorbereiding op deze dag heeft de Noordzeeclub al navraag gedaan bij de zeilers over hun ideeën. Hier komen mooie voorstellen uit, waaronder: ‘Flexibelere klassenindeling’, ‘vast inschrijfprogramma’ en ‘’één verbondsbezem’. Deze ideeën worden komende zaterdag onder de grote groep besproken. Niets is dus nog vastgelegd, maar het is een mooie basis om te kijken naar de competitie van 2020 en verder.
Uitreiking jaarprijzen
Aansluitend aan de Dag van het Wedstrijdzeilen vindt de prijsuitreiking van de jaarprijzen plaats, inclusief een diner. Wie gaan er dit jaar vandoor met de Verbondsbezems? Ook de Coolhaasprijs, de Pechvogel prijs en de Flipperkastprijs worden weer uitgereikt. Een mooi moment om al die prijswinnaars even in het zonnetje te zetten en andere zeilers te stimuleren voor de competitie 2019.

P8270107 P8270107
P8270102 P8270102