LOBBYEN NEDERLANDSE AMERICA'S CUP CAMPAGNE GESTART

Initiatief valt of staat met het 'Hollands glorie' gevoel

ROTTERDAM/MUIDEN– Watersport-TV onthulde dinsdagavond het initiatief van de KNZ&RV uit Muiden en KR&ZV ‘De Maas’ uit Rotterdam om onder leiding van schipper Simeon Tienpont als uitdager aan de 36ste America’s Cup mee te doen. Het lobbyen om het startkapitaal, tussen de 50 en 100 miljoen euro, bij elkaar te krijgen, is begonnen.

Volgens de initiatiefnemers is deelname aan de America’s Cup een nationale aangelegenheid. Een prachtkans voor de Nederlandse watersport. De komende tijd zal moeten blijken of er ook voldoende financiele draagvlak is. Een campagne kost al snel tussen de 50 en 100 miljoen euro.
Het lobbyen is inmiddels begonnen en vorige week is onder leiding van Simeon Tienpont een eerste presentatie gehouden. Voorzitter Jacob van der Goot van ‘De Maas’: “Als je het goed beschouwt, had het eigenlijk veel eerder moeten gebeuren. Onze geschiedenis, de kracht van onze maritieme industrie en onze sportieve ervaring en talent dwingen het af – een kans om erkend te worden op het hoogste niveau”. Michiel van Dis, voorzitter van KNZ&RV vult aan: “De Deed of Gift van ‘The Old Mug’ spreekt ons bijzonder aan omdat daarin wordt voorgeschreven dat uitdagers de ontwikkelingen op Nederlandse bodem moet laten plaatsvinden; dat de zeilers uit Nederland moeten komen; en dat er minimaal 180 dagen per jaar in Nederland getraind moet worden. Onze deelname aan de America’s Cup is een nationale aangelegenheid; het is Hollands Glorie pur sang. Daar ligt een prachtkans voor de Nederlandse watersport”.
Uiteraard heeft Watersport-TV contact gezocht met Simeon Tienpont, maar die heeft nog niet gereageerd. 

Large_GG12SFOSEP210891 Large_GG12SFOSEP210891