KNRM BEZORGT KERSTBRODEN

Persoonlijke aandacht doet zeelui enorm goed

IJMUIDEN- Het hele jaar door komen de vrijwillige reddingbootbemanningen van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) in de ankergebieden voor de Zeeuwse en Zuid-Hollandse kust. Meestal om zieken en gewonden van boord te halen.

Afgelopen dagen combineerden de KNRM-bemanningen uit Westkapelle, Neeltje Jans, Hoek van Holland, Scheveningen, Katwijk en IJmuiden hun laatste oefening van het jaar met het uitdelen van kerstbroden bij voor anker liggende schepen. De zeelui die aan boord van ankerliggers verblijven is het niet gegeven om Kerst in familiekring te vieren. Ze liggen soms weken te wachten op lading voor de Nederlandse kust en dat betekent dat ze tijdens Kerst ver van huis zijn, zonder hun dierbaren. “En geloof me dat dat ook voor ogenschijnlijk stoere zeelui een hard gelach is”, stelt Edward Zwitser, namens de KNRM initiator van de actie. Zwitser is in het dagelijks leven contactpersoon voor het zakelijke netwerk van de KNRM. En dus ook voor de rederijen. “Om hún mensen gaat het!”

Om wat afleiding te organiseren combineerden de vrijwilligers van de KNRM hun wekelijkse oefentocht met het bezorgen van kersbroden en de daarbij behorende wenskaarten, gemaakt door kinderen van lokale basisscholen. Uit voorgaande jaren wisten de vrijwilligers dat de kerstbroden, beschikbaar gesteld door lokale bakkers, enthousiast worden ontvangen door de bemanningsleden van de voor anker liggende schepen. En dat betekent voor beide partijen een goed begin van kerstdagen. Zwitser: “Voor onze mensen is het langszij gaan bij en het overspringen op zeeschepen een goede oefening en voor de zeelui betekent de persoonlijke aandacht wat broodnodige warmte in voor hen verder stille feestdagen.”

Fotograaf Roel Ovinge

1812_MBN0150_1 1812_MBN0150_1