FONTEINKRUID DWINGT RONDE NH TE VERHUIZEN

Afscheid van Muiden, Lelystad nieuwe startplaats

LELYSTAD- Muiden is niet langer de vertrekhaven voor de Ronde om Noord-Holland. De overlast van fonteinkruid dwingt de organisatie om na 20 jaar te verhuizen naar Lelystad.

’’We nemen met pijn in ons hart afscheid van deze oude starthaven. Het werd steeds moeilijker om een eerlijke wedstrijd te varen waarbij de helft van het deelnemersveld vastliep en hinder ondervond van het fonteinkruid. Het startgebied werd noodgedwongen steeds verder verlegd om hier nog enigszins aan te ontsnappen. Zoals veel deelnemers hebben gemerkt heeft dit helaas niet geresulteerd in een oplossing. Het nog verder verplaatsen is helaas geen realistische optie,” aldus Rainier de Groot, voorzitter Ronde om Noord-Holland.

”Na overleg met een projectgroep, hebben we als Ronde organisatie besloten, met ingang van 2019 de Bataviahaven in Lelystad als starthaven te gaan gebruiken. De organisatie ziet daar een heel goed alternatief in, met vele mogelijkheden en mooie wedstrijdbanen. Het voordeel van Lelystad is natuurlijk de centrale ligging, waardoor deze vanuit de diverse havens eenvoudig en snel is aan te varen.’’

”Bataviahaven is een ruime haven met meer dan voldoende ligplaatsen en voorzien van alle moderne gemakken waaronder goede steigers met water en (gratis) elektra. Ook ruime parkeergelegenheid voor bemanning die met de auto komt. Daarnaast volop horeca, waar we uiteraard afspraken mee zullen maken om een gezellige maaltijd op donderdagavond te kunnen verzorgen. Het startgebied wordt op zeer korte afstand van de haven gepland, waardoor deze een korte aanvaartijd kent. Na de start op het Markermeer bij Lelystad, zullen we een baan uitzetten, die geheel vrij van het fonteinkruid richting Enkhuizen gaat.”

MvL5D2018_06_22_4363-MAXpx MvL5D2018_06_22_4363-MAXpx
MvL5D2018_06_22_4302-MAXpx MvL5D2018_06_22_4302-MAXpx