KM MAKKUM OVERSTAG VOOR LUXE MOTORJACHTEN

Steeds minder vraag bij Friese bouwer naar zeiljachten

MAKKUM- In heel Friesland is de achteruitgang in de interesse voor zeilen merkbaar. Er worden minder nieuwe zeilboten en -jachten gebouwd en de verkoop van gebruikte zeilschepen gaat stroef als je als makelaar geen topkwaliteit aan de steiger hebt liggen. 

De zeilende senioren zorgden tot voor kort nog voor aardig wat gewapper en geklapper op de Friese meren, maar bij stijgende temperaturen en leeftijden haken ze in steeds groteren getale af. Klassieke houten zeilboten dreigen te worden gesloopt vanwege het vele en dure onderhoud. De 60- en 70-plussers gaan een motorboot huren of kopen een gebruikte vlet of kruiser. En als als ze wat centen te besteden hebben, laten ze een nieuw, geheel naar hun wensen gebouwd motorjacht bouwen. Op die laatste categorie, mensen die geïnteresseerd zijn in een custom built motorjacht, mikt de Makkumer zeiljachtenbouwer Eeuwe Kooi van KM Yachtbuilders. Die lijkt helemaal van zijn geloof te zijn gevallen. Motorboten?

ONTWERP
Al 20 jaar bouwt KM Yachtbuilders aluminium zeiljachten van 40 tot 100 voet (12,19 tot 30,48 m). Vanaf 2020 wordt er een aluminium motorjacht van 53 voet (16,15 m) aan het leveringsprogramma toegevoegd. Samen met de ontwerpers van Dykstra Naval Architects in Amsterdam is er gewerkt aan het ontwerp van een andersoortige kajuitmotorboot. Een hechte samenwerking was er al met het scheepsarchitectenbureau, omdat het ook de tekeningen levert voor de Bestevaer zeiljachten van KM.
Kooi: “Daarom was het ook logisch om met hen in zee te gaan voor het ontwerp van het nieuwe motorjacht. Een motorjacht met een eigen smoel en niet eentje van twaalf in een dozijn. Het motorjacht zal herkenbaar zijn dankzij het ontwerp en de bouw en opvallen tussen de andere jachten op het water. Het onderwaterschip is ontworpen door Studio Delta in Den Haag.”

TOEKOMST
“We merken dat de groep zeilers kleiner wordt en er weinig jonge mensen geintereseerd zijn in het hebben van een eigen zeiljacht. Op dit moment hebben we nog voldoende werk met nieuwbouw en de refit van jachten, maar het is belangrijk om vooruit te kijken. Vandaar de beslissing om een motorjacht te gaan ontwikkelen. Bovendien is het ook erg leuk om weer met iets nieuws bezig te zijn, te innoveren en andere zaken te onderzoeken dan je gewend bent. We denken dat onze doelgroep voornamelijk oud-zeilers zal zijn, maar verwachten dat ons project zeker ook watersporters aan zal spreken die niet van een zeiljacht afkomen.”
Het motorjacht dat KM ontwikkelt is van aluminium. “Het perfecte materiaal om te “exploren”, om een tocht naar Noorwegen of de Shetlands te gaan maken,” meent Kooi, die veiligheid, comfort en gebruiksgemak de belangrijkste peilers voor het jacht noemt.

MULTIFUNCTIONEEL ACHTERDEK
Een opvallend element is het grote achterdek, dat vrij in te delen is door de eigenaar. Leeg houden zodat daar de kano of de rubberboot kan liggen en de electrische fietsen kunnen staan, of plaats voor een verplaatsbare zithoek “om ruimte te creëren voor het speelgoed van de kleinkinderen.”

Het achterschot bestaat uit grote schuifdeuren die helemaal opengeklapt kunnen worden zodat buiten en binnen in elkaar overvloeien. De salon is lang en breed zodat er ruimte is voor een zithoek aan bakboord en een volledige galley aan stuurboord. De salon is de primaire ruimte en daar speelt het dagelijkse leven zich af. De stuurhoek is groot genoeg om met z’n tweeen samen te navigeren. Beneden in de punt bevinden zich de eigenaarshut en een kleinere gastenhut en een natte cel met toilet. Tevens zijn er nog een ruime opbergruimte en een pantry aan bakboord.

Naast de stuurhut is een deur in de verschansing om snel naar buiten te kunnen om aan te leggen door middel van de middenbolder. De gangboorden zijn goed beloopbaar — 50 cm breed — en bieden toegang naar het achterdek en het voordek waar nog een berging in de punt te vinden is.

SPECIFICATIES BESTEVAER 53 MOTORJACHT
Werf: KM Yachtbuilders
Architect: Dykstra Naval Architects
Categorie: CE-A
Lengte over alles:15.97m
Lengte waterlijn: 15.65m
Breedte: 4.97m
Diepgang: 1.20m
Doorvaarthoogte: 4.08m
Waterverplaatsing: 20 ton
Materiaal casco: Aluminium
Motor: 1 x Yanmar 4LV250, 250pk (of 2x 250 of 2x 440)
Hutten: 2 x dubbel
Natte cel: 2 x incl. toilet
Diesel: 2000L
Drinkwater: 750L
Grijs/zwart water: 300L
Snelheid (afhankelijk van voortstuwing): cruising 8-14 kts, max. 14-26 kts

 

NIEUWSBERICHT VAN
© Albert Hendriks Friesland Holland Nieuwsdienst 

49658191_2360054744280736_3498261415326646272_o 49658191_2360054744280736_3498261415326646272_o
49345004_2360054727614071_9164232102420414464_o 49345004_2360054727614071_9164232102420414464_o