REVIVAL 1/4 TON KLASSE ZET DOOR

Genoeg boten voor een prikkie te koop

AMSTERDAM- In bijna alle jachthavens in Nederland liggen jong bejaarde ¼ tonners. Stuk voor stuk goed ontworpen en nog steeds goed zeilende boten. Vanaf het eind van de jaren ’60 functioneert de ¼ ton klasse als een van de meest succesvolle zeilklassen die er wereldwijd is.

In de jaren ’70 zeilden deze boten in Nederland regelmatig wedstrijden. Velden van meer dan 20 boten waren geen uitzondering. Het is later een tijdje stil geweest rondom deze bijzondere klasse, maar vanaf 2013 is jaarlijks de Dutch Quarter Ton Cup (DQTC) georganiseerd. Vooraf hadden zich meer dan dertig (!) ¼ tonners ingeschreven. Helaas gooiden de weergoden roet in het eten door de zeilers te trakteren op een hele week windkracht 7. Een aantal ¼ tonners heeft Lelystad toen helaas niet kunnen halen, maar toch was het evenement een groot succes en de organisatoren besloten snel hier mee verder te gaan. In 2019 wordt de zevende editie verzeild. Het evenement is inmiddels uitgegroeid naar een kleine competitie om meer ¼ ton eigenaren de kans te geven om verspreid over het land aan een of meerdere evenementen mee te doen. De afgelopen jaren zeilden meer dan vijftig ¼ tonners een of meerdere evenementen van de DQTC! De afgelopen edities werden gewonnen door een Westerly GK24, een Waarschip ¼ ton, een Zeeton 24 en een Robber 3E. Dat levert niet alleen mooie foto’s op, maar geeft ook goed aan dat de verschillende boten aan elkaar gewaagd zijn.

De organisatie hoopt dit jaar weer meer ¼ tonners te mogen begroeten. Best veel ¼ tonners zeilen avond- en/of winterwedstrijden maar hebben de DQTC helaas nog niet gevonden. We proberen daar in 2019 verandering in te krijgen. De ¼ ton club is een gezellige informele club waar veel kennis aanwezig is en veel kennis en ervaringen met elkaar worden gedeeld. Leuk voor zowel de beginnende als de gevorderde wedstrijdzeiler!

DQTC 2019
Onderstaande evenementen tellen mee voor de DQTC 2019.
1. Van Uden Reco Stellendam Regatta, 20 - 21 april te Stellendam (www.vanudenreco.nl)
2. Y-Torenrace, 4 - 5 mei te Durgerdam (www.zvhety.nl/wedstrijden/ytoren)
3. Almere Regatta, 18 - 19 mei te Muiderzand (www.almereregatta.nl)
4. Flevoland Regatta, 15 - 16 juni te Lelystad (www.flevolandregatta.nl)
5. Deltaweekend, 29 - 30 juni te Colijnsplaat (www.deltaweekend.nl)
6. Zuiderzee Regatta, 21 - 22 september te Muiden (www.knzrv.nl)

Naast deze evenementen staan er nog veel meer leuke evenementen in de ¼ ton jaarkalender. Stuk voor stuk evenementen die leuk zijn om met je ¼ tonner te varen omdat er vaak al meer ¼ tonners mee doen.

Meedoen?
Heb je een ¼ tonner of kan je een ¼ tonner lenen dan kan je laagdrempelig meedoen met een SW-handicap, een eenvoudig handicapsysteem zonder dat er een officiële meting aan te pas komt. De iets fanatiekere wedstrijdzeilers zeilen met de ORC-handicap, een uitgekiend ratingsysteem om de vele verschillende typen ¼ tonners op een zo eerlijk mogelijke manier wedstrijden te laten varen. Aan de ORC-meetbrief zijn dan ook jaarlijkse kosten verbonden. Gemeten en ongemeten ¼ tonners varen de DQTC in een groep, het is tenslotte erg leuk om met min of meer dezelfde boten in een veld te varen.

Instappen in de klasse?

Er liggen genoeg mooie rappe boten voor een prikkie te koop, dat kan wellicht ook een handje helpen. Op de pagina DE VLOOT op www.kwarttonzeilers.nl staan heel veel Nederlandse ¼ tonners, en ook een aantal die te koop staan.

Ook als je geen zin hebt om met je ¼ tonner wedstrijden te zeilen ben je uiteraard van harte welkom bij de evenementen. Het is tenslotte leuk en gezellig om met andere ¼ ton zeilers kennis te maken en elkaars boten te bewonderen. Als je een evenement mee wilt doen en je hebt geen bemanning dan kan daar ook vaak in worden voorzien, of je stapt een keer op bij een andere ¼ ton zeiler.

Bijna alle beroemde ontwerpers van nu zijn ooit gestart met het ontwerpen van ¼ tonners. Vaak werd een prototype door professionele zeilers naar de overwinning gezeild, waarna de productie op gang kwam. Veel mensen kennen ook wel de Spirit 24 (winnaar Quarter Ton Cup 1967), de Ecume de Mer (1970 en 1972), de Eygthene 24 (1973), de Albin Accent (1974), de Manzanita (1977), de Drifter 25, Westerly GK24, Zeeton 24 en natuurlijk het Waarschip ¼ ton. Op de pagina MEDIA op www.kwarttonzeilers.nl zijn, naast artikelen over de revival van de ¼ tonners, een aantal ¼ ton jaarboeken te downloaden met daarin interessante verhalen en interviews met ontwerpers, bouwers en zeilers.

Op de website www.kwarttonzeilers.nl staat veel informatie over de klasse en informatie over de DQTC van 2019. Ook op Facebook is info te vinden.

Interesse of vragen? Stuur ons een email naar kwarttonzeilers@gmail.com.

DQTC DQTC