TOPZEILERS STARTEN SEIZOEN IN MIAMI

Met de eerste World Cup in 2019

MIAMI- De Nederlandse zeilers van TeamNL maken zich op voor de eerste World Cup van het jaar in Miami. Een perfect moment om te kijken hoe de zeilers ervoor staan in hun weg naar de Olympische Spelen van 2020. Vooral voor het nieuwe 470-duo Zegers & Berkhout is de World Cup een belangrijk moment om te zien of de nieuwe samenwerking zijn vruchten afwerpt.

Afrodite Zegers en Lobke Berkhout varen in Miami hun eerste grote internationale wedstrijd samen. Eind 2018 kondigde het voormalig Nederlandse 470-duo Zegers en Van Veen aan niet meer samen verder te gaan richting de Spelen van 2020. Zegers wist niet lang daarna het Olympisch vuur in de vijfvoudig wereldkampioene 470-zeilen, Lobke Berkhout, weer aan te wakkeren. Vrijwel direct zijn de dames samen in de boot gestapt en hard aan de slag gegaan om als team zo snel mogelijk op topniveau te komen. De World Cup in Miami is hiervoor een belangrijk meetmoment.

Drive

“De sfeer is goed en drive is enorm. We maken de juiste stappen. We hebben een periode in Athene getraind om de basis te leggen en daarnaast heb ik een flink fysiek programma afgewerkt om weer ‘zeil’-fit te raken. Dat gaat super. Met de verwachtingen voor deze World Cup zijn we niet zo bezig. We focussen voorlopig op het proces. Dat is nu veel belangrijker. Maar de medal race moet zeker haalbaar zijn,” aldus Lobke. Het eveneens nieuwe 470-duo Anneloes van Veen en Mandy Mulder komt niet in actie tijdens de World Cup. Zij kiezen voor een trainingsblok binnen Europa.
Opening series 470: dinsdag 29 januari t/m zaterdag 2 februari
Medal race 470: zondag 3 februari

Tactiek en strategie
Voor RS:X-windsurfster Lilian de Geus en voor Laser Radial zeilster Bouwmeester, die zich reeds hebben gekwalificeerd voor de Olympische Spelen, tellen de resulaten in Miami minder zwaar. Echter, beide dames hebben zichzelf heldere doelen gesteld voor deze World Cup. Bouwmeester vertelt: “Onze wintertraining is heel goed verlopen. We hebben veel aan onze techniek gewerkt om de boot harder te laten gaan. Na een aantal weken in Perth met veel wind en golven hebben we hier in Miami ook nog een tijd getraind met vlak water en weinig wind. Deze World Cup gebruiken we om een paar race-situaties te trainen. Omdat Miami voor ons minder een “prestatie-evenement” is, hebben we iets meer mogelijkheden om strategieën te testen. Uiteraard willen we wel graag om de toppositie meestrijden aan het eind van de week”. Bij de mannen (Laser Standaard) komen de Nederlandse zeilers Yuri Hummel en Niels Broekhuizen in actie.
Opening series Laser (Radial): dinsdag 29 januari t/m zaterdag 2 februari
Medal race Laser (Radial): zondag 3 februari

Minder gevaren
 RS:X-windsurfster Lilian de Geus, die tijdelijk wat minder uren op het water heeft gemaakt, vertelt: “Ik heb de afgelopen tijd met name aan mijn fysiek gewerkt en minder RS:X gevaren. Miami is voor mij een wedstrijd om er weer in te komen. Mijn focus ligt dit jaar op het WK in september en het Olympisch Test Event in oktober. Hier in Miami hoop ik lekker mee te kunnen doen en aan mijn doelen, vooral op het gebied van tactiek en strategie, te kunnen werken.”
Opening series RS:X: dinsdag 29 januari t/m vrijdag 1 februari
Medal race RS:X: zaterdag 2 februari
Miami is treating us well!
In de 49erFX-klasse komen zeilsters Odile van Aanholt & Marieke Jongens in actie na een succesvolle wintertraining: “Onze wintertraining is goed verlopen. We hebben met de gehele groep eerst veel gewerkt aan boathandling en zijn nu meer bezig met speed en racing. Miami is treating us well. We hebben goede omstandigheden hier!”
De dames zullen later dit jaar hun interne selectiewedstrijden varen, voor dat ene ticket naar de Olympische Spelen van 2020, onder andere tegen de regerend wereldkampioenen Bekkering & Duetz. Om zo goed mogelijk voorbereid te zijn op deze trials, richten zij zich deze World Cup op hun eigen ontwikkeling:
“We zijn een relatief jong team en hier in Miami hebben we de kans om wedstrijden te varen met een vloot vol internationale topteams. Voor deze World Cup richten we ons vooral op een aantal aandachtspunten die we in wedstrijdverband het beste kunnen trainen. Als dat lukt zijn we heel tevreden en wie weet wat voor resultaat er dan uitrolt!” Bij de heren komen 49er-zeilers Scipio Houtman & Manus Offerman en Bart Lambriex & Pim van Vugt in actie tijdens de World Cup.

Foto World Sailing/Sailing Energy

Opening series 49er / 49erFX: dinsdag 29 januari t/m vrijdag 1 februari
Medal race 49er / 49erFX: zaterdag 2 februari

Voor meer informatie over de World Cup en voor de resultaten van de wedstrijden, kijk je op:

MIami MIami